Baggeraars naar Rode Zee

Boskalis en Van Oord doen voor 750 miljoen dollar mee aan verbreden Suezkanaal

De Nederlandse baggeraars Boskalis en Van Oord gaan meewerken aan uitbreiding van het Suezkanaal. In een consortium met het Belgische Jan de Nul en NMDC (Aboe Dhabi) sleepten ze een order in de wacht van 1,5 miljard dollar, 375 miljoen dollar per bedrijf.

Het 'nieuwe' Suezkanaal zal voor een deel evenwijdig aan het huidige kanaal komen te liggen. Opdrachtgever is de Suezkanaal Autoriteit. De bedrijven moeten snel aan de slag want het werk moet al in 2015 klaar zijn. Ze hebben tien maanden. Maar liefst zeventien zogeheten snijkopzuigers zullen ingezet worden voor de baggerwerkzaamheden.

Daarmee wordt een parallel aan het bestaande kanaal een doorgang gegraven van ongeveer vijftig kilometer. Ook zullen de waterbouwers het 'oude' Suezkanaal op een aantal plaatsen verbreden en verdiepen tot 24 meter, voldoende om supertankers door te laten.

Egypte maakte deze zomer bekend het kanaal tussen de Middellandse Zee en de Rode Zee te willen verbreden. De kwakkelende economie van het land krijgt zo een impuls, hoopt de Egyptische president Al-Sisi. Egypte trekt 3 miljard euro uit voor uitbreiding van de vaarweg. Eerder was er twijfel over de financiering van het project. Die is nu kennelijk verdwenen. Aanvankelijk zou de klus minstens drie jaar in beslag nemen, maar Al-Sisi liet deze zomer al weten dat het in een jaar moet gebeuren.

De belangrijke verbinding tussen Europa en Azië is bijna 200 kilometer lang en dateert uit 1869. Van de vaarweg maken jaarlijks 17.000 schepen gebruik. Nu is het kanaal voor een deel eenrichtingsverkeer; schepen moeten tot een halve dag wachten om elkaar te kunnen passeren. De Egyptische regering verwacht dat er na de uitbreiding van het kanaal dagelijks tweemaal zoveel schepen door kunnen.

Schepen betalen tol aan de Egyptische overheid; 3,7 miljard euro in 2013. Per schip kan de bijdrage oplopen tot honderdduizenden euro's, afhankelijk van het gewicht. De tol vormt een cruciale inkomstenbron voor Egypte. Sinds de opstand van 2011 verdient het land veel minder aan toerisme en zijn de buitenlandse investeringen ingezakt.

De Egyptische regering gaat ervan uit dat na de uitbreiding van het kanaal en de verdubbeling van het aantal passerende schepen de inkomsten voor de schatkist navenant zullen toenemen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden