Badgasten en talenten

De stroom aan nieuwe programma’s is nog nooit zo groot geweest als dit seizoen, lijkt het wel.

Dagelijks begint ergens wel iets dat in ieder geval als nieuw wordt gepresenteerd.

Werkelijk innovatief is het zelden.

Neem de improviseershow ’De Badgasten’ van BNN (vrijdag, Nederland 3).

Eerst dachten wij nog dat dit format een nakomertje was van het experiment ’TV-lab’ – en het dus ook weer snel zou verdwijnen.

Maar mooi niet.

We hadden hier te maken met reguliere – en je denkt dus aan een bepaalde kwaliteitsstandaard beantwoordende – programmering.

’De Badgasten’ moeten de succesvolle voorgangers ’De Lama’s’ vervangen.

En raad eens of dat lukte?

In één keer goed. Zij slaagden daarin met vlag en wimpel.

Al te moeilijk was dat ook niet; je hoeft voor improviseren op BNN-niveau namelijk niks te kunnen.

Waren de ’Lama’s’ daar al heel goed in, ’De Badgasten’ zijn zo mogelijk nog betere nikskunstenaars.

Het publiek daarentegen, en de kijker, is wél heel knap.

Zie het maar eens uit te zitten, het gehannes dat u nog kent van de aula van de basisschool tijdens de repetitie voor de musical.

Dat peil heeft het en daarmee winnen ’De Badgasten’ de trofee voor de slechtste tv.

Ook ’nieuw’ is ’Lieve Paul’ van tv-maker Paul de Leeuw.

Maar waarom deze badgast nog tot het gilde der creatieve geesten wordt gerekend is me steeds raadselachtiger.

Zijn productiebedrijf EVA levert de ene na de andere flop af (’Top of Flop’, ’Tafel van Vijf’, ’Waar is Elvis?’) en ook ’Lieve Paul’ bevestigde zaterdag dat de koek reeds lange tijd op is bij Neerlands meest adremme presentator.

Wellicht is het een het gevolg van het ander en heeft de angst voor een nieuwe misser De Leeuw verleidt tot veiligheid.

’Heb je een wens’ is nu ’heb je een vraag’.

Meer is er in wezen niet veranderd.

Die herkenbaarheid levert opnieuw de best bekeken amusementsshow van Nederland op (ruim 1,5 miljoen volgelingen).

Maar óók de bevestiging van dramatisch overschat talent, dat echt uitsluitend zit in De Leeuw’s snelle babbel.

Het heeft lang geduurd, maar let op: dit wordt het seizoen van de ontmaskering van Paul de Leeuw als alleskunner.

Zo werd het weekend nota bene gered door het doorgaans voorspelbare KRO’s ’Profiel’, waar vrijdag Mart Smeets centraal stond.

Maar Mart staat altijd centraal, daar ging het ook om.

Voor- en tegenstanders waren het over het grote ego van de sportpresentator wel eens.

Alleen: waar de één vond dat je zo’n ’anchorman’ best mag pamperen (Kees Jansma), vond de ander diens arrogantie en kijk op de sport juist onuitstaanbaar (collega-columnist Ephimenco).

Hoogst vermakelijke aflevering waaruit twee conclusies konden worden getrokken.

1. Dat de mensen die zelf óók een groot ego hebben zich het meest aan hem storen.

2. Dat Mart Smeets de allergrootste is en blijft. Hoe irritant ook.

Kees Jansma: „Het probleem van Mart Smeets is, dat ie nog altijd zo goed is, dat er geen nieuwe Mart Smeets is.”

Bert Wagendorp (columnist De Volkskrant): „Ik denk dat ie... als ie vanaf morgen geen seconde meer in beeld is, dat over vier jaar mensen nog steeds denken dat Mart Smeets het gezicht van de NOS is.”

Sylvain Ephimenco: „Het is een enorme persoonlijkheid. Hij is verpletterend voor degenen die naast hem zitten bijvoorbeeld bij schaatswedstrijden. Dat... dat voel je, dat zie je. Het is ’Moi’ Smeets, heb ik hem genoemd. Niet Mart Smeets maar Moi Smeets.”

Johan Derksen: „Het is stuitend, de zelfingenomenheid van die man is vreselijk. Ik zou me doodschamen als ik zo in mekaar zat. Maar tegelijkertijd is het ontzettend vermakelijk en hij maakt het iedere keer weer waar want aan het eind van de rit kun je zeggen: ik heb me weer de hele avond kapot zitten ergeren, maar een betere presentator is er toch echt niet.”

Uit ’Profiel’, vrijdag 11 september, 21.20 uur, KRO, Nederland 2.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden