Bachfestival

Klassiek

Dordrecht *****

Dordrecht en omgeving staan deze week in het teken van de muziek van Bach. Tijdens de derde editie van het Bachfestival klinken daar in zo'n vijftig concerten naast werken van Johann Sebastian nu ook composities van diens 300 jaar geleden geboren zoon Carl Philipp Emanuel en enkele verwante componisten.

Net als in de eerdere Dordtse Bachfestivals kent de programmering twee lijnen: 'Bach Puur' met uitvoeringen op originele instrumenten en 'Bach Anders', waarin Bachs muziek uitgevoerd wordt in ongebruikelijke bezettingen en stijlen zoals jazz en wereldmuziek.

Het openingsconcert in de Augustijnenkerk vrijdagavond was aangekondigd als 'Bach Puur', maar 'Bach Anders' kwam ook om de hoek kijken. Dat is bijna onvermijdelijk als de Holland Baroque Society de avond mag vullen. Dit avontuurlijke ensemble speelt op barokinstrumenten, maar zoekt daarnaast naar grensverleggende middelen op om oude muziek in nieuwe vorm te presenteren.

Vrijdag stonden de Brandenburgse Concerten 2, 3 en 5 centraal in frisse, enthousiaste uitvoeringen. Gastdirigent 'al cembalo' was de Italiaanse klavecinist Francesco Corti, die voor de nogal holle kerkakoestiek wel erg hoge tempi koos. De technisch uitstekend toegeruste musici konden hem maar nauwelijks bijbenen.

Een van de verworvenheden van het onderzoek naar de barokke muziekpraktijk is dat de retorica en dus de verstaanbaarheid centraal stonden in Bachs tijd. In Corti's turbo-Bach kwam die welsprekendheid echter nauwelijks aan de orde, eenvoudigweg omdat de verstaanbaarheid vaak in het ding was. Het vijfde Brandenburgse concert met de imposante klavecimbelsolo kon de op snelheid gerichte uitvoering het beste hebben. Toch genoot ik het meest van intieme Affetuoso hieruit, waarin van expressief samenspel te genieten viel.

De festivalleiding had bedacht de bekende Marokkaans-Nederlandse auteur Hafid Bouazza ter opening van het concert uit eigen werk te laten voorlezen, omlijst door korte cellosolo's. Een directe relatie met Bach hadden zijn teksten allerminst. Mooi waren ze vast wel, maar op mijn plek kon ik vrijwel niets verstaan. Een vreemde keus een muziekfestival zo te openen.

Spannend 'Anders' waren de twee bewerkingen van delen uit Brandenburgse Concerten die de Holland Baroque Society gemaakt had. Vooral de tweede, meer een compositie dan een bewerking, was een lust voor oog en oor: op basis van het slotdeel van het vijfde concert werd een spannende dialoog gecre-eerd tussen orkest en de theatraal musicerende slagwerker Joël Grare, die op rariteitenkabinet aan instrumenten er lustig op los improviseerde.

www.bachfestivaldordrecht.nl

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden