'Baby Benz' kan geen eland ontwijken

STUTTGART - Voor het eerst prijkt de ster van de van oudsher oerdegelijke Mercedes op een kwalitatief wat mindere auto. Het jongste model, de A-klasse, kwam niet ongeschonden uit een slalomproef, in Zweden bekend als de 'eland-manoeuvre'.

De directie van Mercedes kwam er gisteren rond voor uit dat de veiligheid van de A-klasse onder de maat is en beloofde alle auto's aan te passen. De testrijders hadden al miljoenen kilometers afgelegd in de 'Baby Benz' toen de middenklasser in Zweden werd beproefd. Daar kent men de zogenoemde eland-manoeuvre, een proef voor het daar niet ondenkbare risico van een plotseling overstekende eland.

Bij deze proef geeft de testrijder op een rechte weg met een snelheid van zestig kilometer per uur een korte ruk aan het stuur. Daarbij zwaait de auto om de denkbeeldige eland heen. Vervolgens moet de bestuurder de auto natuurlijk weer zo snel mogelijk in balans krijgen. Dit bleek te veel gevraagd van de A-klasse. Het jongste broertje van de prestigieuze directiewagens sloeg op zijn kop.

Het Duitse blad Der Stern herhaalde de proef en zag daarbij twee wielen van de grond komen. Reden voor de Mercedes-directie om een knieval te maken. Alle auto's van de A-klasse, inclusief de al verkochte exemplaren, worden zonder meerprijs voorzien van andere banden en het elektronische besturingssysteem ESP. Dat systeem kost 1700 Mark en zit nu alleen nog in de duurdere Mercedessen. Zo wordt de A-klasse in één klap veiliger dan veel van zijn soortgenoten, maar het kost de maker 100 miljoen Duitse mark per jaar. Het aanpassen van al geproduceerde auto's kost het concern nog eens 50 miljoen mark.

Nu is de ingreep van Mercedes vooral een psychologische zet. Met enige moeite is immers elke gangbare auto op zijn kant te krijgen. De druk om te 'scoren' met de A-klasse is echter groot. Mercedes investeerde bijna 3 miljard gulden in de ontwikkeling. Voor de productie begon, waren er al 100 000 verkocht.

Overigens haalde Mercedes zich onlangs in het Franse Hambach ook al enig hoongelach op de hals. Bij de opening van de fabriek van de Smart, een op de Mercedes-leest geschoeid stadsautootje, bleek dat die ook al eens op zijn dak heeft gelegen, eveneens bij een Eland-manoeuvre. Het incident gaf de geruchtenmachine over de A-klasse extra voeding.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden