Baas in wereld waar alles glimt

Showbizcity, het uitgaanscentrum van Joop van den Ende in Aalsmeer, heeft een nieuwe burgemeester. ,,Perfect'', vindt Paulette van den Broek (32) haar rol als 'ondernemer in loondienst': ,,Als je hier binnenkomt, gebeurt er ontzettend veel met je.''

Bijna alles glimt in Showbizcity. En wat niet glimt, heeft warme kleuren en is pluizig zacht.

In de wereld van glitter en glamour is geen plaats voor chagrijnige gezichten of onaangename verrassingen. Het rijzige, 's avonds in overdadig licht badende gebouw bevat een veelheid aan restaurants, cafés en podia. Showbizcity wil een wereld op zich zijn, waar mensen hun dagelijkse ellende vergeten en zich etend en drinkend laven aan creaties uit de stal van Joop van den Ende. Delen uit door hem geproduceerde musicals, komedies en acts van hem toegewijde artiesten en een knipoog naar door Endemol geproduceerde tv-programma's als All you need is love, Goede Tijden, Slechte Tijden en 't Is hier fantásties.

,,Naar het laatste programma is onze karaokebar genoemd. Vergelijk de sfeer daar maar met de sfeer van het Amsterdamse Rembrandtplein'', glimlacht Van den Broek. Voordat zij solliciteerde naar de functie waaraan zij twee weken geleden begon, was ze nog niet in het jonge uitgaanscentrum geweest, maar ze rekent zichzelf 'absoluut' tot het soort mensen dat hier volledig aan zijn trekken komt.

,,Showbizcity levert een product waar ik veel mee heb: live entertainment. Ik hou ontzettend veel van het theater. Tijdens mijn studie facilitaire dienstverlening speelde ik in een cabaretgroep en later zong ik in een a capella-koor en in een musical. Ik geef de voorkeur aan het breed toegankelijke. The Dancing Queens, bijvoorbeeld, de musical die momenteel de hoofdact is in ons Broadway Theater. Je waant je gewoon in de jaren '70. En Miss Saigon, daar ga ik ook helemaal voor. En, dat mag je best weten, zo eens in de maand zak ik lekker achterover in het bankstel en kijk ik achtereenvolgens naar The bold, Onderweg naar morgen en Goede Tijden, Slechte Tijden. Heerlijk.''

Als manager houdt Van den Broek zich slechts zijdelings bezig met de creatieve keuzes van Showbizcity. ,,Ik houd de grote lijnen in het oog'', zegt ze. ,,Zorgen dat de 200 mensen die hier op een avond werken over de benodigde middelen beschikken. Verder neem ik met het managementteam de zakelijke beslissingen en overleg ik met Stage Holding, het concern waarin Joop van den Ende alle door hem gekochte theaterbedrijven heeft ondergebracht. En ik moet zorgen dat er mensen komen, natuurlijk. Showbizcity zit wat het bezoekersaantal betreft nog in de opbouwfase. We kunnen 2 100 mensen ontvangen, maar ook bij kleinere aantallen kunnen we het gezellig en intiem maken.''

Van den Broek heeft altijd gezocht naar een combinatie van dienstverlening en commercie. ,,Het gastheerschap is me met de paplepel ingegoten. Mijn vader was hoofd restauratieve voorzieningen bij een dochteronderneming van Unilever. Mijn moeder heeft het horecadiploma ook, maar dat komt vooral omdat mijn ouders veel samen doen.''

Haar ouders droomden er ooit van een restaurant te beginnen, maar hun oudste dochter had meer interesse in ondernemen en marketing. Ze lacht. ,,Mijn vader vond het vervelend als ik tijdens mijn opleiding in Wageningen slechts een vijf haalde voor het vak receptenleer. Dan nam hij de hele receptuur nog eens met me door. Hij kon vroeger al ongelofelijk kritisch zijn als we ergens aten. Over de stukjes brood bij het eten, bijvoorbeeld. Als je met zijn vieren eet, dan hoor je vier stukjes te krijgen, of acht, of twaalf. Maar in geen geval drie of zeven. Ik denk dat ik uiteindelijk even kritisch ben als hij.''

Van den Broek liep als student stage bij Randstad - 'heel leuk' - en het schoonmaakbedrijf Lavold, waar ze na haar studie bleef werken. ,,Ik werd assistent van het hoofd Verkoop, maar die werd helaas langdurig ziek. 'Meid, begin er maar aan', zeiden ze toen, en ik nam zijn functie over. Dat liep goed, maar na vijf jaar werd het tijd voor iets anders. Ben ik business-manager geworden bij NS Stations, het bedrijf van de Nederlandse Spoorwegen dat de stations ontwikkelt en exploiteert. Vorig jaar werd ik regiomanager Facility in de regio Randstad Noord, met 63 stations. Vroeger bestond dit werkgebied uit zes regio's met elk een eigen manager. Het was leuk om dat gebied samen te voegen.''

Maar de ambitie van Van den Broek reikte verder. ,,Ik wilde niet in de boeken terechtkomen als facility-manager. Liever ging ik terug naar het commerciële gastheerschap. Een ondernemer in loondienst, zoals ik het graag noem. Daarom reageerde ik op een advertentie in de krant voor deze vacature. Ik wilde wel in een omgeving werken met live entertainment. Er is een bestaand concept en dat wordt nog mooier. Perfect.''

Binnen het concept van Showbizcity past de associatie met de wereld van de 'sterren', maar volgens Van den Broek ligt daar niet het zwaartepunt. ,,We willen niet de locatie zijn waar je bekende Nederlanders tegenkomt. Sterren van RTL 4 lopen hier niet'', zegt ze, ,,maar het product moet wel herkenning bieden.'' Het lijkt een understatement. Om vanaf de hoofdingang bij de Comedy Club te komen, lopen de bezoekers van het Showbizplein via de Henny Huismanstraat naar de Ursul de Geerboulevard. Op de eerste verdieping ligt aan de Tensenhof een nagebouwde versie van de Romeinse Trevi-fontein. In de Togtsteeg zijn de toiletten.

,,Het gaat om het concept van Showbizcity'', zegt Van den Broek. ,,Als je hier binnenkomt, gebeurt er ontzettend veel met je. Eerst kunnen mensen lekker eten met elkaar. Mexicaans in het restaurant Taco's en Tortilla's, bijvoorbeeld, of Italiaans in Prima Pasta. Een driegangenmenu kost 39,50, een prima prijs-kwaliteitverhouding.''

Een rondleiding leert wat de bezoekers vervolgens aan vermaak wordt geboden. In 'Broadway' speelt The Dancing Queens, in de Comedy Club staan stand up-comedians naar Amerikaans voorbeeld. In het musicalcafé West End worden fragmenten uit musicals gespeeld. De mensen kunnen zich laten schminken of spelen dat ze op de set van Goede Tijden, Slechte Tijden zijn.

Er is meer. Dansen in de mega-disco Big Apple, keuvelen bij zwoele pianomuziek, melancholisch aan de toog hangen in het Bluescafé. En dat alles tegen de achtergrond van decors die geen ruimte laten aan de verbeelding. In de Pianobar zijn de stoelen rood en staan de glazen voor een spiegelwand, Het Bluescafé heeft houten stoelen op een planken vloer. En op vrijdag- en zaterdagavond zijn er scouts die onder het publiek speuren naar aanstormend talent, 'dus misschien is dit voor u het begin van een wereld vol glitter en glamour', aldus de folder. ,,De eerste indruk is doorslaggevend'', zegt Van den Broek, ,,Dat is misschien wel het grootste verschil met een NS station. Daar komen mensen na een teleurstellende ervaring nog wel eens terug. Hier kunnen we ons geen fout permitteren. En zo hoort het. Ik wil worden afgerekend door de markt.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden