Baaba Maal nieuwe ster Op vleugels van samenspraak tussen stemmen en snaren naar Dakar

UTRECHT - Geen strooibiljetten maar echte bankbiljetten kreeg hij toegestopt. Blijken van opperste waardering voor de Senegalese sirene Baaba Maal, die zaterdag het dubbele aantal toeschouwers trok van wat de Rasa-zaal bergen kon.

STAN RIJVEN

Met de woorden “sluit je ogen en luister, dan ben je zo in Dakar” opende een gedenkwaardig concert dat het midden hield tussen een bevlogen liederenrecital en een spirituele samenspraak voor stemmen en snaren.

Maal is na Youssou N'Dour de grootste popartiest die Senegal in petto heeft. Beiden bezitten een schitterende stem met een enorme expressie. Beiden integreren een traditionele achtergrond met een Westers popidioom. En alle twee combineren ze hun charisma met een zelfbewuste strategie, die hen tot bruggebouwers tussen twee culturen maakt.

Baaba Maal splitst echter zijn dubbele identiteit. Met zijn band Daande Lenol grossiert hij in extravert spektakel. Zo is Maal's meest recente album 'Firin' in fouta' een dansplaat bij uitstek vol technische foefjes waarop hij jazzdance, latin en Afrikaanse traditie laat samensmelten. De introverte kant belijdt de zanger/gitarist in akoestische projecten met de blinde gitarist Mansour Seck waarvan onder meer de briljante plaat Djam Leelii uit 1989 het resultaat was en nu dit concert in Utrecht.

Gezeten tussen zijn trouwe compaan Seck op Spaanse gitaar en twee collega's op kora en hodduh (traditionele snaarinstrumenten) voerde Maal de toehoorder mee langs de liederenschat van zijn land. Je waande je op een dorpsplein, dan weer aan de oever van een rivier.

Wijsheden

De indringende dialogen die zich uit de vloeiende improvisaties losmaakten, leken sterk op de countryblues zoals die in het Zuiden van de Verenigde Staten werd gespeeld. De contemplatieve teksten vol levenswijsheden zong hij in de taal van de Fulani en de Wolof in plaats van het Engels.

De kringelde kopstem van Maal verried zijn vroegere functie als oproeper tot het gebed in de lokale moskee. Een heldere, ver dragende stem, met melancholieke ondertoon die nu opriep tot verdraagzaamheid en eenheid. Daardoor was de zaal doortrokken van een bijzondere spiritualiteit, die niemand onberoerd liet.

Grote ster

Spontaan applaus, kreten van verbazing en bankbiljetten plakkende bewonderaars waren het resultaat. Baaba Maal wordt een hele grote ster die zowel op het unplugged- als het dancecircuit zijn stempel zal drukken. Daarom blijft het onbegrijpelijk dat alleen Rasa wilde boeken. Volgend jaar staat hij in Vredenburg, dat is zeker.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden