BA kiest voor kleinste Airbus

British Airways (BA) koopt twaalf vliegtuigen van het type A 318, voor honderd passagiers, van het Europese consortium Airbus. Alhoewel het om een relatief bescheiden order gaat, wordt zij gezien als een potentiële doodsteek voor Boeings tegenhanger 717.

Van onze redactie economie

De keuze van BA voor het toestel van Airbus is in zekere zin een verrassing. Want BA had laten weten liefst een vliegtuig te kopen dat snel leverbaar zou zijn. Marktleider Boeing kan bij wijze van spreken morgen met de aflevering van zijn 717 beginnen terwijl de eerste Airbus 318 pas in 2003 bij de Britse maatschappij in dienst kan komen. Anderzijds heeft BA al de iets grotere broertjes van de A 318, de 319 voor 125 en de 320 voor 150 passagiers, bij Airbus aangeschaft. De drie typen kunnen alle door dezelfde piloten worden bestuurd en de vliegers hebben daar per type slechts een korte aanvullende cursus voor nodig. Dat maakt dat ze heel flexibel onderling kunnen worden uitgeruild en dus zo efficiënt mogelijk kunnen worden ingezet.

Dat voordeel heeft de kleinste Boeing, de 717, niet. Dat toestel is geen verkorte versie van Boeings uiterst populaire 737-serie (de concurrent voor de A 319 en -20) maar een vernieuwde versie van de DC 9. Boeing erfde de B 717 (begonnen onder de naam MD 95) toen het twee jaar geleden McDonnell Douglas overnam. Het blijkt moeilijk om kopers voor het toestel te vinden en analisten sluiten niet uit dat Boeing nog voor het eind van het jaar zal besluiten de productie ervan op termijn te staken. Een probleem voor Boeing is dan wel dat het concern in een bepaald marktsegment, dat voor 100-zitters, helemaal niet meer met Airbus kan concurreren.

Tot voor kort werd gedacht dat straalvliegtuigen met honderd of minder stoelen niet bij grote maatschappijen thuishoorden. En kleinere maatschappijen hadden geen grote aantallen A 320's of B 737's waar zo'n honderd-zitter bij zou moeten aansluiten. Dus leek het niet erg dat de 717 een andere cockpit had dan de 737. Maar British Airways bewijst met haar aankoop dat die logica niet meer opgaat. En nu heeft alleen Airbus een serie die bij die nieuwe realiteit past.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden