Axalta lijkt de ware voor AkzoNobel

Axalta maakt ook verven en lakken voor nieuwe auto's.Beeld Hollandse Hoogte / Polaris Images

AkzoNobel wenst te fuseren met het van oorsprong Duitse Axalta. Dat verkoopt ook lakken en verven over de hele wereld, maar de overlap is beperkt.

Verffabrikant AkzoNobel sloeg een aanval van branchegenoot PPG af en wil nu fuseren met een ander groot concern: Axalta. De combinatie levert de grootste verfmaker ter wereld op met een breed pallet aan producten.

AkzoNobel verraste vriend en vijand met de aankondiging om te willen fuseren. De gedroomde partner heet Axalta, een in Nederland relatief onbekende verfproducent met een hoofdkantoor in Philadelphia. Beide bedrijven hebben een lange historie. Ze verkopen lakken en verven over de hele wereld, maar toch is de overlap beperkt. Dat kan een fusie makkelijker maken.

Zeppelin

De oorsprong van Axalta ligt in het Duitse Barmen, nu onderdeel van de gemeente Wuppertal. Daar begon Otto Louis Herberts in 1866 met de verkoop van verfproducten voor de vervoermiddelen van die tijd. Het waren vooral lakken die rijtuigen moesten beschermen tegen beschadigingen en vuil. Later leverde Herberts verf voor de Zeppelin, het enorme luchtschip dat in 1900 voor het eerst de lucht in ging.

In de decennia daarna is het vooral de auto-industrie die lak van de fabrieken van Herberts afneemt. Nadat in 1927 Otto's kleinzoon Kurt Herberts het roer overneemt, gaat het hard. Als in 1955 de miljoenste Volkswagen Kever van de band rolt, introduceert Herberts producten voor oudere auto's. Onder de naam Standox worden anti-roestmiddelen verkocht en lakken voor schadeherstel. Het merk wordt nog steeds gevoerd.

Onder Otto gaat Herberts de grens over. Het bedrijf start verkooppunten in de meeste landen van Europa. In 1980 richt Herberts zijn pijlen ook op het Verenigd Koninkrijk, de Verenigde Staten en Azië.

Dupont

Na allerlei fusies en overnames komt Herberts in 1999 in handen van het Amerikaanse chemiebedrijf Dupont dat al een eigen verfdivisie heeft. Dupont ontwikkelde sinds 1920 onder de naam Duco lak voor de auto-industrie. Later wordt deze lak ook gebruikt door de Amerikaanse schilder Jackson Pollock.

In 2013 zet Dupont zijn hele verfdivisie in de verkoop. AkzoNobel is een van de gegadigden, maar het is de Amerikaanse investeringsgroep Carlyle die er met de buit vandoor gaat en die de naam Axalta geeft.

Opmerkelijk is de rol van de huidige topman van AkzoNobel, Thierry Vanlancker. Hij is namens Dupont actief betrokken bij de verkoop van de verfdivisie. Hij verlaat Dupont in augustus 2015 en begint na een korte tussenstap in oktober 2016 bij de chemiedivisie van AkzoNobel, de divisie die nu te koop staat.

Amerikaanse beurs

Vanaf november 2014 wordt Axalta in plukken naar de Amerikaanse beurs gebracht. Een van de instappende beleggers is de Amerikaanse miljardair Warren Buffett die met zijn investeringsmaatschappij Berkshire Hathaway inmiddels een belang van 10 procent in Axalta heeft.

Axalta is uitgegroeid tot een wereldwijd concern met 13.600 werknemers, 46 fabrieken op vrijwel alle continenten en klanten in 130 landen. In omvang is het de vijfde verfproducent ter wereld, na PPG, AkzoNobel, Sherwin-Williams en Valspar.

Het bedrijf is nog steeds actief in de auto-industrie. Het levert tal van producten aan carrosseriebedrijven en heeft in dat segment een marktaandeel van 25 procent. Ook maakt Axalta verven en lakken voor producten die in nieuwe auto's worden gebruikt.

Niet voor niets treedt Axalta vaak op als sponsor in de racewereld. Via het merk Spies Hecker levert het bedrijf verf voor het Mercedes-team van de Formule 1. Onder namen als Voltatex en Duapon verkoopt Axalta producten voor andere industriële toepassingen.

Reparatielakken

AkzoNobel, dat teruggaat tot 1792 als Wiert Willemszoon Sikkens in Groningen een verf- en lakfabriekje start, moet het vooral hebben van consumentenproducten en verven voor gebouwen, installaties, scheepvaart en vliegtuigen. In de levering van lakken voor de productie van nieuwe auto's is AkzoNobel niet actief.

Overlap met Axalta is er wel op het gebied van reparatielakken, een markt waarin AkzoNobel de nummer 3 van de wereld is. Akzo maakt ook coatings voor auto-onderdelen. In de VS zijn Axalta en AkzoNobel ongeveer even groot, in Azië en Europa is AkzoNobel veel groter.

Fusie, hoezo? Akzonobel is toch veel groter?

AkzoNobel stuurt aan op een fusie met Axalta. Dat lijkt vreemd, want AkzoNobel is veel groter. Ook als AkzoNobel de verkoop van zijn chemiepoot heeft afgerond, is het nog altijd flink groter. Waarom dan een fusie? Misschien om Axalta te plezieren. Bij een fusie is geen van de twee partijen de baas over het nieuwe bedrijf. Dat zou het management en de aandeelhouders van Axalta gunstig kunnen stemmen. Toen Ahold en het Delhaize hun krachten bundelden, spraken ze ook over een fusie, al was Ahold de grotere. Mogelijk stuurt AkzoNobel aan op een aandelenruil. Dan kan de transactie zonder cash worden afgedaan. Als AkzoNobel zijn chemiepoot verkoopt, komt er naar schatting 8 à 10 miljard euro binnen. Maar AkzoNobel heeft al beloofd dat het leeuwendeel daarvan wordt doorgesluisd naar zijn aandeelhouders. Toch hoort ook een 'gewone' koop nog tot de mogelijkheden, denken analisten. De rente is laag en dat is prettig voor AkzoNobel. Daar staat tegenover dat AkzoNobel de 'fusie' wenst en die wens zullen Axalta's aandeelhouders vertaald willen zien in een hoge prijs.

Daarbij is Axalta al niet goedkoop. Op de beurs wordt het bedrijf beduidend hoger gewaardeerd dan AkzoNobel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden