'Autowrakken steeds vaker naar buitenland'

(Novum) - Nederlandse autowrakken verdwijnen steeds vaker naar het buitenland. Voor deze wrakken is 45 euro verwijderingsbijdrage betaald. Daar worden ze opgelapt en in gebruik genomen, terwijl een aangeboden wrak in Nederland zou moeten worden gerecycled. Export van wrakken is volgens Auto Recycling Nederland (ARN) verboden. Dat schrijft De Telegraaf donderdag.

Het recyclingbedrijf is verantwoordelijk voor milieuvriendelijke demontage en hergebruik van onderdelen van de auto's. ARN incasseert de verwijderingsbijdrage en keert die uit aan slopers die auto's op de juiste manier verwerken. De verwijderingsbijdrage wordt geïnd bij de verkoop van nieuwe auto's of import.

Bij export doet de technische staat van de auto volgens een woordvoerder van de Rijksdienst voor Wegverkeer (RDW) er niet toe als de kentekenpapieren zijn ingeleverd en geschrapt. "Zolang de auto niet rijdend Nederland verlaat, maar op een trailer of schip, is er niets aan de hand." Uit cijfers van de RDW blijkt dat de export ieder jaar toeneemt. Vorig jaar verdwenen bijna driehonderdduizend auto's naar het buitenland. Het is niet bekend hoe groot het aandeel wrakken is.

Een autosloper uit Haarlem zegt in de krant dat een wrak aanzienlijk meer oplevert dan recycling. "Waarom zou je zoveel moeite doen een auto te demonteren als je er Afrikanen blij mee kunt maken", zegt hij. Een ARN-woordvoerder zegt dat de hoogte van de verwijderingsbijdrage kan worden aangepast als blijkt dat meer wordt betaald aan bijdrage dan aan de sloop.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden