Autosprookje in Born duurt voort

maakindustrie | Er komen 900 nieuwe banen bij in de NedCar-fabriek in Born. Ook is een nieuwe Mini op komst. Topman Wim van der Leegte toont dat slim automatiseren werk oplevert.

Nog voor het einde van het jaar wil VDL NedCar in Born groeien van ruim 3100 naar 4000 medewerkers. Op het moment beginnen wekelijks honderd nieuwe autobouwers hun opleiding bij het bedrijf. De wederopstanding van de autofabriek lijkt een Limburgs werkgelegenheidssprookje. Met in de hoofdrol VDL-baas Wim van der Leegte - die de autofabriek in 2012 redde van de ondergang - als de prins die het Limburgse land economisch redt.

Een opvallend groot aantal mensen met een uitkering kwam bij NedCar aan een baan. Van de 1600 werknemers die sinds de overname een baan kregen, kwamen er zo'n driehonderd uit de bijstand en driehonderd anderen uit de WW. Met de overheid maakte NedCar de afspraak dat die medewerkers vier maanden met behoud van uitkering bij het bedrijf in de leer konden.

NedCar koos bewust voor werknemers met een grote afstand tot de arbeidsmarkt. "We hebben gewoon heel veel mensen nodig", legt woordvoerder Nadia Landerloos uit. "Die haal je niet zomaar weg bij andere bedrijven. Bovendien is het dan een kwestie van tijd voor ze weer bij jou weggaan. Met mensen die wij zelf opleiden, hebben we een sterkere band."

NedCar laat zien dat er hoop is voor de Nederlandse maakindustrie, vindt Paul Iske, hoogleraar innovatie en nieuwe bedrijvigheid aan de Universiteit van Maastricht. "Je ziet dat automatisering niet altijd banen hoeft te kosten: slim automatiseren kan ook juist banen opleveren. NedCar kan door de moderne productielijnen kostenefficiënt en met hoge kwaliteit produceren." Ook de aantrekkende economie, de hulp van de overheid en het ondernemerschap van Van der Leegte dragen volgens hem bij aan het succes. "Van der Leegte zag als enige de kansen van NedCar, had de contacten en wist een overtuigend verhaal te vertellen."

Van der Leegte kocht de fabriek in 2012, toen Mitsubishi zich uit Born terugtrok. NedCar had toen nog maar 1500 medewerkers. Hij vond in BMW een nieuwe klant, liet de fabriek ombouwen en begon in 2014 met de productie van de Mini Hatch. Vorig jaar kwam daar de Mini Cabrio bij. In 2015 rolden er bijna 60.000 Mini's van de band. Dit jaar worden dat er mogelijk anderhalf keer zoveel, afgaande op de omzetstijging in het eerste half jaar.

Kleine smet op het succes is dat NedCar afhankelijk is van één grote klant, terwijl VDL de ambitie heeft om voor meer automerken te produceren. Volgens hoogleraar Iske is dat geen probleem. "Het mooie is dat het businessmodel van NedCar niet gebonden is aan die ene klant. Als het nodig is, kunnen ze omschakelen."

De fabriek mag op dit moment van BMW geen pottenkijkers toelaten. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de komst van de nieuwe Mini Countryman. Testversies van de Countryman, soms in hybride uitvoering, werden in Limburg op de weg gesignaleerd. De Countryman wordt volgens Dagblad de Limburger straks exclusief in Born gemaakt.

Ruzie NedCar met vakbonden bijgelegd

Ondanks de banengroei was het afgelopen jaar geen koek en ei tussen NedCar en de vakbonden. Tot februari lagen de werkgevers en werknemers in het metaal in de clinch over een nieuwe cao. Als onderdeel van dat landelijke conflict werd bij NedCar vier keer gestaakt. VDL-directielid Jan Mooren liet weten dat BMW de productie van duizenden Mini's vanwege de acties verplaatste naar Oxford. De stakingen zouden in Born mogelijk tientallen banen kosten. De bonden spraken van 'pure intimidatie'. Zij hadden kritiek op de hoge werkdruk en lange werkdagen bij NedCar. VDL-woordvoerder Carolien van der Leegte laat nu weten dat de stakingen NedCar 'nagenoeg geen' omzet hebben gekost. Er ligt inmiddels een nieuwe cao.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden