Autosport formule 1 / ’Rode Baron’ draait zijn laatste rondjes

Na 250 races in de Formule 1 stopt Michael Schumacher ermee. Het afscheid van een veelgeprezen, ondoorgrondelijke en zeker niet onomstreden grootheid.

Op het circuit van Interlagos in Sao Paolo stapt de Duitser morgen voor de laatste keer in een Formule 1-bolide van Ferrari, de renstal waarvan hij al tien jaar deel uitmaakt. Met het vertrek van de zevenvoudig wereldkampioen verliest de sportwereld de meest succesvolle autocoureur uit de geschiedenis.

Zoals zoveel Formule 1-coureurs begon Schumacher (37) zijn loopbaan in de kartsport. Zijn vader Rolf, metselaar en beheerder van een kartbaan in Kerpen, bouwde de eerste kart voor zijn zoon, met de motor van een grasmaaier als energiebron. Zijn talenten bleven niet onopgemerkt. Na de Europese karttitel kwam hij via het Mercedes Benz-juniorenteam en de Formule 3 terecht in de Formule 1, het mekka van de autosport.

Schumacher debuteerde in 1991 op het hoogste niveau, bij Jordan-Benetton. In 1994, het jaar waarin zijn idool Ayrton Senna verongelukte, werd hij voor het eerst wereldkampioen. Twee jaar later tekende hij een contract bij Ferrari, op dat moment een kwakkelende en weinig succesvolle renstal. Dat veranderde met de komst van Schumacher. Onder aanvoering van de Rode Baron groeide Ferrari uit tot een toonaangevende onderneming.

Zijn klasse als coureur staat buiten kijf. Hij wist te versnellen in cruciale fases van de race, hij was altijd op zoek naar de grenzen van zichzelf en die van de auto en als Regenkönig excelleerde hij onder natte omstandigheden. Door al die kwaliteiten drukte Schumacher de afgelopen vijftien jaar zijn stempel op de Formule 1.

Buiten de baan leefde Schumacher een afgezonderd bestaan. Hij sloot zich af van de buitenwereld, gaf zelden interviews en hield zijn gezin – vrouw Corinna, dochter Gina-Marcia en zoon Mick – buiten het felle licht van de schijnwerpers. Zijn landgoed in de buurt van het Meer van Genève was een ondoordringbare vesting. En hij verplaatste zich bij voorkeur in zijn privé-vliegtuig, waarmee deze week zijn vrienden en kennissen naar Sao Paolo zijn gevlogen.

Mede door zijn afstandelijke en ondoorgrondelijke houding hield Schumacher zijn vriendenkring beperkt, zeker in kringen van zijn collega’s. Als ambassadeur van Unesco liet hij de aimabele kant van zijn karakter zien. Hij steunde de bouw van een school in Senegal, een kliniek in Sarajevo en een opvangcentrum voor straatkinderen in Peru. Twee jaar geleden doneerde hij tien miljoen dollar voor de slachtoffers van de tsunami in Azië.

Als coureur was Schumacher niet altijd een heer. Het programma ’Blik op de weg’ zou een avondvullende uitzending over hem kunnen maken. Een kleine greep. In 1994 negeerde hij op Silverstone de zwarte vlag en werd hij voor twee races geschorst. In de slotwedstrijd in Adelaide veroorzaakte Schumacher een botsing met concurrent Damon Hill. Beide coureurs konden de race niet uitrijden, waardoor de Duitser de titel veroverde. De automobielfederatie legde hem geen straf op.

Drie jaar later probeerde Schumacher het opnieuw in de slotrace op de Nürburgring. Hij probeerde Jacques Villeneuve van de weg te drukken, maar belandde zelf in de grindbak. Villeneuve werd wereldkampioen en Schumacher moest nu wél boeten. Zijn naam werd uit de WK-stand geschrapt. Ook dit jaar ging hij in de fout. Tijdens de kwalificatie van de GP van Monaco parkeerde hij zijn wagen op de weg, waardoor zijn snelste tijd door niemand kon werden verbeterd. Als straf werd hij van pole-position gehaald.

Naast de ophef over de – vaak illegale – technische trucjes aan de wagens van Ferrari waren de stalorders binnen het team een regelmatig terugkerend item. Het meest opzichtig kwamen die aan het licht in 2002, toen Rubens Barrichello in Oostenrijk opzichtig op de rem moest trappen om teamgenoot Schumacher als eerste over de finish te laten gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden