Autorijden met je zintuigen

Je hoort de motor, je ruikt het gras en je voelt de wind. Autorijden zonder dak is leuk. Twee Zutphense broers bouwen jongensdromen.

Afgestompt raak je als Nederlandse automobilist. De autowegen volgen voorspelbare lijnen om je vooral geen verrassingen te bezorgen. Overal zijn rotondes en verkeersdrempels nodig om je bij de les te houden. Want de moderne autotechniek neemt steeds meer taken over en berooft je zoetjesaan van al je rijtechniek en -plezier. Auto's worden rijdende cocons. De geluidsisolatie en satellietnavigatie vervreemden je van het landschap waar je doorheen zoeft.

Maar in een loods in Zutphen bouwen twee broers met hun personeel de ultieme therapie tegen gedachteloos autorijden. De behandeling begint met het ronkende geluid van de 2-cilindermotor van de deux-chevaux, de ooit zo populaire Eend van Citroën. Sinds 2000 bouwen Dimitri en Iwan Göbel op basis van het Eend-chassis de Burton, een open tweezitter die je - als je dat wenst - zelf mag bouwen. "Wij willen geen vervoermiddelen maken", stelt Iwan, "maar jongensdromen."

Hun eigen jongensdroom staat prominent in de showroom: een zelfgebouwde trapauto uit hun jeugd. De Göbels komen uit een kunstenaarsgezin en zijn gewend aan auto's zonder luxe en soms - zoals bij de Eend - zonder stalen dak. Vanuit die voorliefde begonnen ze begin jaren negentig met de verkoop van Eenden en de daarop gebaseerde Engelse Lomax-auto. In 2000 bouwden ze hun eerste Burton met een carrosserie van polyester op het chassis van een deux-chevaux.

Drie type mannen - vrouwen treffen ze bij Burton Car Company minder aan - komen inmiddels uit binnen- en buitenland naar Zutphen om de oer-automobilist in zichzelf te (her)ontdekken. De klassieke zondagsrijder natuurlijk, die met volle picknickmand door rivier- of heuvelland toert. "Maar je hebt ook mensen die de Burton dagelijks gebruiken om naar het werk te reizen", vertelt Iwan Göbel, die de verkoop leidt. En dan zijn er nog de diehards.

Zelf is Iwan Göbel zo'n diehard. Hij rijdt nog altijd rond in de allereerste Burton. "Die heeft al 453.000 kilometer op de teller staan", zegt hij. "Ik ga ten minste door tot het miljoen. De motor, uit een Eend, is inmiddels wel gereviseerd." Wind en regenbuien houden Göbel niet tegen. En het dakje van de Burton ligt klaar in de kofferbak. Het is in twintig tellen vastgeklikt. Als het hoost is het wel handig om even onder een brug te staan.

Open rijden prikkelt je zintuigen, zegt Iwan Göbel. "Het vrijheidsgevoel van rijden in een Burton lijkt op motorrijden, al helt de auto in de bochten precies de andere kant op." De geuren van het platteland, het geluid van de motor, de bochten in de buitenwegen en de Eendentechniek maken dat autorijden weer werken is. Sturen doe je onbekrachtigd. Zo kweek je stuurspieren.

Remmen is domweg hard de rem intrappen zonder dat computers je onzichtbaar assisteren.

En precies dát geeft de voldoening. Als je 80 kilometer per uur rijdt in de open lucht, voelt dat als een sensatie. Bij meer dan 100 kilometer per uur in een Burton buldert de wind, vaak van één kant. Oordopjes zijn geen overbodige luxe. "Als je uitstapt krijg je zo'n rode gloed over je", zegt Iwan Göbel. Burton Car Company zal geen gesloten modellen op de markt brengen. Comfort is er amper, op de legendarisch soepele vering van de deux-chevaux na dan.

Als je open rijdt, moet je voor elk ritje eerst nadenken. Over welke autokleding jij en je passagier zullen dragen bijvoorbeeld. "Een cabriolet is een rijdende föhn", zegt Iwan Göbel, die er met zijn blonde out-of-bed-look alleen maar baat bij heeft. Voor mannen en vrouwen met kort haar is een Burton-pet uitgevonden met kledingclip. Want vanuit een cabriolet kan van alles wegwaaien, als je niet uitkijkt. Aan een windvanger achter de twee stoelen doet Burton niet.

Vrouwen die kun kapsel willen beschermen, zullen een hoofddoek of shawl willen dragen. Voor alle openluchtrijders is insmeren met zonnebrandcrème een must. "Je verbrandt levend", weet Göbel uit ervaring. "Maar je merkt er niks van, doordat je steeds wind voelt. Zeker kale mensen moeten zich heel goed insmeren." Cabriokopers die denken aan open rijden langs Mediterrane kusten, moeten daarover nog eens goed nadenken. "Het is daar overdag vaak veel te heet voor."

Juist in landen als Nederland en Groot-Brittannië kun je goed open rijden, zegt Göbel. "Toch heb ik het idee dat veel cabriorijders slechts vijf dagen per jaar zonder dak rijden. Bij mij is dat andersom: ik rijd jaarlijks vijf dagen mét dak."

Een regenbuitje deert hem niet en bij hagel zet hij een soort vliegeniersbril op. De kunst van het cabriolet rijden in de regen is volgens Göbel gewoon blijven doorrollen. "Als ik dan toch voor een stoplicht stilsta, gebruik ik een paraplu. En over de passagiersstoel heb ik een tonneau gespannen, een afdekzeil."

Goedkoop open rijden

Burton rijden is goedkoop open autorijden. Op het kentekenbewijs blijft de auto officieel een Citroën 2CV, want het onderstel en de motor blijven een deux-chevaux. Fiscaal is een Burton dus (nog) steeds een wegenbelastingvrije klassieker. De auto heeft - met zijn bescheiden Eendmotor - nota bene een A-milieulabel.

Een techneut mag zijn Burton zelf in elkaar schroeven en kan met een bouwpakket al voor 5.000 euro klaar zijn. Er zijn bouwworkshops in Zutphen, maar je moet wel een eigen sleutelruimte vinden.

Wil je dat Burton Car Company je auto bouwt, dan ben je tussen de 10.000 en 22.000 euro kwijt. Onderhoud, wegenbelasting, verzekering en benzineverbruik vormen geen grote aanslag op de portemonnee. De kosten liggen op het niveau zijn een klein stadsjapannertje. Een Burton is nog lichter dan een Eend. De techniek is heel eenvoudig. Roest is geen gevaar: de carrosserie is van polyester.

Nieuw open rijden

Een eeuw geleden waren alle nieuwe auto's standaard een cabriolet. En nog steeds presenteren veel fabrikanten, van Smart tot Ferrari, nieuwe open modellen. De nieuwste op de markt zijn dit zomerseizoen de Audi RS5 Cabriolet (snel en prijzig), de Volkswagen Beetle Cabriolet (is minder Barbie-achtig dan voorheen) en de Opel Cascada (een open Astra).

Huren kan ook

Geen geld voor een cabriolet of geen goede autostalling, maar wel zin in dakloos rijden? Huren kan natuurlijk ook, zoals bij gespecialiseerde lokale bedrijven en ook bij Hertz. Burton Car Company verhuurt vanzelfsprekend Burtons, bijvoorbeeld voor bedrijfsfeestjes. Het idee: voor je het weet ben je verkocht.

Gebruikt open rijden

Heb je een gebruikte cabriolet op het oog, check dan de staat van de (stoffen) kap. Die heeft niet het eeuwige leven. Auto's die later tot cabriolet zijn omgebouwd, missen vaak een goede kachel. Die moet een stuk sterker zijn dan in gesloten auto's. Een cabriokachel moet harder werken om het in de cabine een beetje warm te houden.

Elektrisch open rijden

Burton Car Company heeft een elektrische cabrioversie ontwikkeld. Die is nog niet kant-en-klaar te koop, maar voor de echte liefhebber al wel als bouwpakket verkrijgbaar à 37.000 euro. Op dit moment werkt Burton met Siemens en autotechniekopleidingen samen om de beste elektrische Burton-sportauto te ontwikkelen. Er zijn er inmiddels zeven gebouwd in een ontwerpcompetitie. De gedeelde bouwkennis die zo wordt opgedaan, belandt in de productieversie van de e-Burton. Maar wie over voldoende geld, tijd, technisch inzicht en werkplaatsruimte beschikt, kan zelf zijn steentje nu al bijdragen aan innovatie in eigen land.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden