Autofabrikant stort zich op de bobslee

BMW is meest succesvol, met technieken die ook in elektrische auto's zijn toegepast

WINTERBERG - Bij de start van de wereldbekerwedstrijd in Winterberg staan de bobsleeën van de ruim twintig deelnemers in startvolgorde opgesteld. Een Audi van de Zwitsers, een McLaren van de Britten, een Mercedes Benz van de Tsjechen en zelfs een Ferrari van de Italianen. De meeste aandacht gaat echter uit naar de BMW van het Amerikaanse team. In deze onlangs geïntroduceerde slee won de Amerikaan Steven Holcomb tot dit weekend alle wereldbekerwedstrijden.

Steeds meer autofabrikanten storten zich op de Formule 1 van de winter. Het mes snijdt immers aan twee kanten: de fabrikant ontwikkelt technieken en materialen die het soms ook kan toepassen in andere producten en maakt via het bobsleeën en passant reclame voor de auto's van het merk. De Beierse autobouwer BMW investeert vooral in het bobsleeën om de afzet op de Amerikaanse automarkt te vergroten. Als BMW de Amerikaanse tweemansbob aan de eerste gouden medaille sinds 1936 helpt, is dat een stuk betere promotie dan de zoveelste reclamecampagne.

De concurrentie breekt zich ondertussen het hoofd over het geheim van de slee van BMW. Behalve een select groepje bouwers en bobbers weet niemand welke materialen zijn gebruikt of welke finesses deze slee zoveel beter maken dan die van de rest. In een sport waar materiaal een belangrijke rol speelt is het onderdeel van de tactiek om in een olympisch jaar met iets nieuws te komen. Voor de concurrentie ontbreekt de tijd om in een paar maanden het geheim van de BMW-slee te doorgronden, laat staan te kopiëren.

Duidelijk is dat de BMW net als veel sleeën grotendeels van carbon gemaakt is. Verder zijn de Duitse techneuten op veel punten opnieuw begonnen, waarbij onder meer technieken zijn gebruikt die BMW eerder toepaste in elektrische auto's. Kap, onderstel en stuurmechanisme zijn veranderd en het zwaartepunt van de slee is zo laag mogelijk komen te liggen om de snelheid te vergroten. Met een uitvoerige scan van de atleten is de slee zo gemaakt dat ze er perfect in passen.

In de tweemansbob is de slee nog belangrijker dan bij de viermans, waar ook de onderlinge samenwerking van groot belang is. Toch is het belang van materiaal ingeperkt met regels waar alle teams aan moeten voldoen. Zo mag de tweemansbob met bemanning maximaal 390 kilo wegen. De slee mag daarnaast niet lichter zijn dan 170 kilo en niet langer zijn dan 2,70 meter. Ook voor de ijzers - een ander aspect dat concurrenten van elkaar nauwlettend in de gaten houden - gelden richtlijnen. Tot de regels in 1952 werden ingesteld, waren de zwaarste bobsleeërs vaak de beste. Tegenwoordig kan een bobsleeër niet veel meer dan 100 kilo wegen om de limiet niet te overschrijden. Tien kilo meer of minder scheelt al snel één of twee tienden, cruciale tijd in een sport die vaak op honderdsten wordt beslist.

De Amerikaan Steven Holcomb won in zijn BMW-slee tot afgelopen weekend in Winterberg - waar hij over de kop sloeg in de viermans- en door een matige run zevende werd in de tweemansbob - alle wereldbekerwedstrijden in zowel de twee- als viermansbob met relatief grote voorsprong. De voorsprong op de nummer twee was na twee runs in Calgary nog 0,16 seconde maar liep in de wedstrijden daarna op tot 0,25, 0,63 en 0,55 seconde.

Toch blijven ook degenen zonder BMW-bob optimistisch. Edwin van Calker heeft naar eigen zeggen het beste materiaal dat hij ooit gehad heeft en Esmé Kamphuis vindt haar slee één van de beste ter wereld. De Nederlandse bobbers gaan naar beneden op een slee die ontwikkeld is door ingenieurs van Eurotech, een Venloos bedrijf uit de metaalindustrie.

"Natuurlijk ben ik ook benieuwd naar de materialen van andere sleeën, maar ik probeer er ook niet te veel mee bezig te zijn," zegt Kamphuis. "Dat leidt alleen maar af."

Van Calker onzeker
Het seizoen voor Edwin van Calker verloopt vooralsnog dramatisch, maar toch bestaat de kans dat hij ook op met de tweemansbob naar de Spelen gaat. Mocht Van Calker - reeds geplaatst voor de viermansbob - zich ook in de komende twee wereldbekerwedstrijden niet weten te plaatsen, dan kan NOC-NSF besluiten hem toch af te vaardigen als ondersteuning van de viermansbob.

Van Calker voldoet op de tweemansbob aan de internationale eisen voor olympische deelname, maar volgens de Nederlandse regels moet hij na een topachtplaats vorig jaar dit seizoen nog vormbehoud tonen met minimaal één toptiennotering. NOC-NSF gaat voor goud en wil daarom alleen atleten meenemen naar de Spelen die daadwerkelijk kans maken op een medaille. Met vijf van de zeven races achter de rug kwam Van Calker niet verder dan de 14de plaats.

NOC-NSF en de bobsleebond onthouden zich tot 19 januari, de datum waarop de olympische deelnemers moeten worden ingeschreven, van commentaar. Toch liet Wopke de Vecht, technisch directeur van de bobsleebond, dit weekend doorschemeren dat het mogelijk is dat de tweemans sowieso wordt aangemeld. De bonden focussen op de viermansbob omdat daar de medaillekans het grootst is. Voor de viermans zou het belangrijk zijn dat de tweemans ook naar Sotsji gaat. Dat betekent immers extra trainings- en wedstrijdruns.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden