Autochtone leerling haalt achterstand niet in

© ANP

Allochtone leerlingen die met een achterstand beginnen aan de basisschool, hebben deze aan het eind van groep 8 ingelopen. Autochtone achterstandsleerlingen blijven deze achterstand houden en raken zelfs nog verder achterop.

De groep leerlingen met laagopgeleide ouders heeft ondanks extra aandacht voor hun leerprestaties ook in groep 8 nog een aanzienlijke achterstand in lezen en schrijven. Het voorgezet onderwijs laat ongeveer hetzelfde beeld zien. Dat blijkt uit een vandaag gepubliceerde studie van het Kohnstamm Instituut en onderzoeksinstituut ITS over de periode 1994 tot en met 2007. Het onderzoek is gefinancierd door de Nederlandse Organisatie voor Wetenschappelijk Onderzoek (NWO).

Autochtone achterstandsleerlingen zijn de laatste jaren slechter gaan presteren, zo blijkt uit het onderzoek. Het is niet duidelijk waar het verschil door komt, daarvoor is volgens wetenschapper Guuske Ledoux van het Kohnstamm Instituut extra onderzoek nodig.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden