Auto te gast in fietsstraat Zwolle

Fietsstraten, waar tweewielers voorrang hebben op automobilisten, nemen in aantal toe. Zwolle telt er nu vier. Niet iedereen is positief.

Het is eigenlijk één groot fietspad, waar ook auto’s mogen rijden. In het midden van de Zwarteweg in Zwolle ligt een brede ’rode loper’ met aan de buitenkant twee smalle grijze stroken. In deze fietsstraat mogen auto’s maximaal 30 kilometer per uur rijden. Fietsers hebben altijd voorrang.

De Zwarteweg is de vierde straat in Zwolle die veranderd is in een fietsstraat. Wethouder Janco Cnossen verrichtte vorige week de officiële opening. „Op het rode tapijt van de fietsstraat is de auto te gast. Automobilisten moeten zich aanpassen aan de fietsers.”

Maar dat betekent volgens Theo Peenstra van de Zwolse afdeling van de Fietsersbond niet dat fietsers nooit meer aan de kant worden getoeterd door gehaaste automobilisten. „Als fietser ben je toch kwetsbaarder. Daar verandert zo’n fietsstraat niets aan. Maar de veelgebruikte weg is nu wel beter georganiseerd en fietsers zijn nadrukkelijk aanwezig.”

Speciale fietsstraten zijn in opkomst, merkt Hillie Talens van het CROW, een nationaal kennisplatform voor verkeer, vervoer en infrastructuur. „De fietsstraat is een algemeen fenomeen aan het worden. Maar de ontwikkeling ervan gaat langzaam, omdat het een behoorlijke voorbereidingstijd vereist.”

Zo lag het plan voor de Zwarteweg in Zwolle al twee jaar geleden op tafel. Maar bij de presentatie werd duidelijk dat omwonenden het ontwerp niet zagen zitten. „Er moest een burgerinitiatief aan te pas komen om de wethouder van gedachten te doen veranderen”, zegt Willeke te Biesebeek, een van de verontruste omwonenden.

De komst van een fietsstraat kan problemen opleveren voor wijkbewoners, beaamt Talens. Daarom moet er goed over het ontwerp worden nagedacht. Omwonenden dragen de lusten, maar ook de lasten van de fietsstraat. „Het kan voor bewoners lastig zijn om bij hun huis te komen. Ook het parkeren kan problemen opleveren. En bij het wegrijden moet de auto vaak tussen alle fietsers doorschieten.”

Vlak na de introductie van de eerste fietsstraat in Zwolle – de Vondelkade – hield de Fietsersbond een evaluatie onder de gebruikers. Hieruit bleek dat fietsers zich vaak opgejaagd voelden door automobilisten. Ook vonden veel mensen de fietsstraat niet duidelijk herkenbaar.

Daar wordt bij de Zwarteweg verandering in gebracht, zegt wethouder Cnossen. Automobilisten hoeven zich niet meer af te vragen op wat voor weg ze nu weer beland zijn. „Er wordt een blauw verkeersbord geplaatst met een afbeelding van een witte fietser voor een rode auto.” Zo moet de fietsstraat herkenbaar zijn.

„Misschien is de straat zelfs iets te herkenbaar”, zegt buurtbewoonster Te Biesebeek. „Vorige week werd ik thuisgebracht door iemand die hier onbekend was. Ze reed de afslag zo voorbij, omdat ze dacht dat je hier niet in mocht met de auto.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden