Auto Slaap Expres ook voor fietsers
De autoslaaptrein, die onder de nieuw naam AutoSlaap Expres op 2 april het seizoen '96 inrijdt, is er voortaan niet alleen meer voor de automobilist. De auto mag mee (en graag zelfs) maar het hoeft niet. Zakelijke overwegingen hebben daarvoor bij NS de doorslag gegeven: er blijven vaak zoveel plaatsen leeg, dat het spoor die liever met minder betalende reizigers vult dan ze onbezet te laten.
Onderscheid blijft er echter wel. Kan de automobilist kiezen tussen een comfortabel privé-compartiment (drie bedden en een wastafel met koud en warm stromend water) en het couchette-rijtuig, de reiziger zonder auto zit vast aan het laatste veel soberder alternatief (met z'n vieren of zessen in één coupé en zonder stromend water, komend seizoen voor het eerst wel met airco).
Daar staat tegenover dat hij kan uitstappen waar hij wil; hij is niet gebonden aan de vaste laad- en losplaatsen. ün het is een stuk voordeliger. Een retourtje Den Bosch-Avignon in een zespersoons couchette-coupé is er al voor 350 gulden (kinderen 225 gulden). Wie een vierpersoons slaaphut wil, betaalt honderd gulden per persoon bij. Ter vergelijking: de sporende automobilist betaalt voor een plaats in dat couchette-rijtuig 760 tot 1710 gulden (afhankelijk van het seizoen) per persoon. Trekt hij met drie personen in een slaapcabine dan kost hem dat 1830 tot 2780 gulden voor een retour.
Voor het eerst hanteert het spoor volledige all in-tarieven, want het ontbijtje en het dinerplateau (geserveerd op de plaats) zijn inbegrepen. Tot nu toe moest daar extra voor worden betaald.
Nieuw is ook dat de fiets mee mag, zij het voorlopig maar op zeven bestemmingen. In Frankrijk Brive, Souillac, Cahors, Toulouse en Narbonne en in Oostenrijk Salzburg en Villach. Per enkele reis kost dat 75 gulden, voor een retour 25 gulden meer.