Auto-industrie vindt gehoor in Brussel

De strenge regels die moeten zorgen voor schonere auto’s worden flink afgezwakt door het Europees Parlement. Dat heeft goed geluisterd naar de auto-industrie.

De Europese Commissie heeft het milieu de afgelopen jaren hoog in het vaandel. Het plan om de totale emissie van broeikasgassen voor 2020 met 20 procent te verlagen, dat aan het begin van dit jaar werd voorgesteld, was de klap op de vuurpijl. Maar nu dreigt het Europees Parlement roet in het eten te gooien.

Het autoverkeer in Europa is verantwoordelijk voor ongeveer 10 procent van de totale CO2-uitstoot. Dat aandeel neemt toe en dus is strenge regelgeving voor auto’s essentieel om de milieudoelen te halen. Daarom wil milieucommissaris Dimas de gemiddelde uitstoot van auto’s beperken (zie kader). Die beperking moet in 2012 ingaan en producenten die niet aan de regels voldoen, moeten boetes betalen.

Maar de industriecommissie van het Europees Parlement heeft maandagavond anders besloten: De nieuwe regels kunnen beter geleidelijk ingevoerd worden, de boetes mogen wel wat lager en kleine producenten van sportwagens hoeven helemaal niet aan de regels te voldoen.

„Het oorspronkelijke voorstel is fors verwaterd”, zegt Dorette Corbey (PvdA). „Dit is een teleurstelling. Wij hebben tegengestemd, maar er was een meerderheid van liberalen en christen-democraten voor.”

Lambert van Nistelrooij (CDA) stemde wel voor de versoepeling van de regels. „Ik heb dat vooral voor de werkgelegenheid gedaan. Dit is een uitvoerbaar model, ook voor de Duitse auto-industrie. En die is heel belangrijk voor de Nederlandse sector.”

De milieubeweging reageert verontwaardigd. „Er komen nu zo veel achterdeurtjes in de regeling dat het onmogelijk wordt om de doelstelling te halen”, zegt Jeroen Verhoeven van Friends of the Earth. „Als er nu nog vooruitgang wordt geboekt, is dat niet meer dan wat er vanzelf al gebeurt – vooral onder invloed van de hoge benzine- en dieselprijzen.”

De schuldige is volgens de milieubeweging snel gevonden: de auto-industrie, vooral de Duitse, die krachtig gelobbyd heeft bij de Europarlementariërs. „De Duitse industrie heeft heel goede connecties met de overheid, ook met Angela Merkel”, zegt Verhoeven.

„Er zit inderdaad een heel zware lobby achter”, bevestigt Corbey. Niet alleen van de auto-industrie, maar ook van de vakbonden, die bezorgd zijn over het verdwijnen van banen in Europa.

„Uiteraard hebben we met Europarlementariërs gesproken”, zegt Sigrid de Vries, woordvoerster van de branche-organisatie van Europese autoproducenten Acea. „Dit is een bijzonder belangrijk dossier, voor de Europese industrie en voor de werkgelegenheid.” Maar De Vries ontkent dat de wijzigingen van het Europarlement betekenen dat de industrie nu stil kan blijven zitten. „De normen blijven bijzonder streng, ze zijn nog steeds heel ambitieus. De milieubeweging stelt de zaken wel erg simplistisch voor.”

De milieu-organisaties proberen zelf ook de besluitvorming te beïnvloeden. „Natuurlijk hebben zij gelobbyd, maar dat heeft blijkbaar minder indruk gemaakt”, zegt Corbey. Verhoeven vestigt zijn hoop nu op de milieucommissie van het Europarlement, die later deze maand stemt over de voorstellen. Maar Van Nistelrooij, die ook in die commissie zit, is niet van plan om daar anders te gaan stemmen.

Corbey waarschuwt bovendien dat de standpunten van beide commissies niet te ver uiteen mogen liggen. Want dat verzwakt alleen maar de positie van het Europees Parlement in het overleg met de nationale overheden. Pas als die allemaal hebben ingestemd met de nieuwe regels, worden zij van kracht. „Dit was slechts een stapje in een lang proces”, aldus woordvoerster De Vries van de branche-organisatie Acea. „Wij blijven de ontwikkelingen nauwgezet volgen.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden