Auto en ov: ruim 20 procent duurder in tien jaar tijd

Beeld ANP

De prijzen voor reizen met het openbaar vervoer zijn de afgelopen tien jaar ongeveer net zo veel gestegen als de autokosten. In november 2018 was het openbaar vervoer 23 procent duurder dan in 2009. In dezelfde tijd stegen de autokosten met 22 procent. De gemiddelde consumentenprijzen stegen in die tien jaar met 15 procent. Vervoer werd dus tussen 2009 en eind 2018 ook relatief duurder.

Dat blijkt uit berekeningen van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Autobrandstoffen (benzine, diesel, lpg) waren in november 2018 gemiddeld 21 procent duurder dan in 2009. Die brandstoffen zijn goed voor ongeveer een derde van de autokosten.

Dure bolides

Rond een kwart van de autokosten is gemoeid met de aanschaf van een auto, meldt CBS-onderzoeker Dick ter Steege. Dat kwart is een gemiddelde: in dat gemiddelde is zowel de aanschaf van nieuwe dure bolides als de aankoop van vierdehands koekblikjes verdisconteerd. Ongeveer 18 procent van de autokosten betreft onderhoud en reparatie. De tarieven voor onderhoud stegen de afgelopen tien jaar wat meer dan de aanschafkosten van een auto.

De automobilistenpost die het sterkst in prijs steeg was de verzekering: 45 procent. Parkeren werd gemiddeld 27 procent duurder. Voor het gros van de automobilisten zijn dat overigens kleine kostenposten. Boetes die automobilisten voor verkeersovertredingen moeten betalen, zijn niet meegenomen in de studie van het CBS. Reizen met het openbaar vervoer werd in tien jaar tijd 23 procent duurder. De prijzen voor ritten met de tram, de bus en de taxi stegen wat meer dan die voor reizen met de trein. Het CBS heeft niet onderzocht waarom dat zo is.

Nederland als geheel geeft tien keer zo veel geld uit aan de auto als aan het openbaar vervoer. Als de uitgaven voor consumptie van alle Nederlanders op 100.000 euro worden gesteld, geven die Nederlanders volgens het CBS 2756 euro uit aan de aanschaf van een auto, 3128 euro aan brandstoffen en 1775 aan onderhoud. Grofweg de helft van alle Nederlanders heeft overigens geen auto en heeft die kosten dus niet. Overigens was het bedrag dat alle Nederlanders aan autobrandstoffen uitgaven in 2008 nog 3997 euro. Auto’s zijn in die tien jaar zuiniger geworden.

Nederlandse openbaar vervoer duurste van Europa?

Deze week meldde ‘RTL Nieuws’ dat het openbaar vervoer in Nederland het duurste is van de Europese Unie. Persbureau ANP nam het bericht over, daarna belandde het in veel andere media.

De bron van het bericht is een rapport van het statistische bureau van de EU, Eurostat, over prijsniveaus van ‘consumptiegoederen en –diensten’. Een van de categorieën is ‘transportdiensten’. Daarin scoort Nederland een indexcijfer van 132, tegenover een Europees gemiddelde van 100. Inderdaad het hoogste van de EU.

Navraag bij Eurostat leert dat deze indexcijfers ‘niet bedoeld zijn om landen te ranken’, maar als grove indicatie. Zo levert de correctie voor koopkracht allerlei onzekerheden op. Ook wordt in het indexcijfer de prijs van vliegtickets en taxi’s meegenomen. De weging van die verschillende vervoersvormen is per land verschillend, en bovendien geheim.

Eurostat vergeleek in 2016 wel de prijzen van spoorvervoer, van lange treinreizen tot korte tramritjes. Daar kwam, met veel voorbehoud, een gemiddelde ‘opbrengst per kilometer per passagier’ uit. In die lijst delen Frankrijk en Nederland de vierde plaats, achter Oostenrijk, het Verenigd Koninkrijk en Duitsland.

Lees ook:

Dit jaar werden er bijna twee miljoen tweedehands auto’s verkocht

Auto’s gaan langer mee en er worden meer occasions verkocht. Dit jaar konden het er wel eens 2 miljoen worden. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden