Aura reinigen bij zonnewende in regen en skepsis

Aan de voet van de Euromast in Rotterdam scheppen kunstenaars een replica van het Engelse cultmonument Stonehenge. Dit bouwwerk was vierduizend jaar geleden waarschijnlijk een tempel. In het Rotterdamse kunstwerk geven vandaag en dit weekeinde ook heksen, druïden en andere new age-specialisten acte de présence. Een pagan tribe uit Parijs heeft zijn komst aangekondigd, 'naakt en bereid onze liefde te delen met allen'. Religiositeit als kunstvorm.

Koert van der Velde

Dertig vrijwilligers bouwen in vier dagen het monument in het Engelse Stonehenge op ware grootte na -niet van steen maar van bamboe en linnen. Bedrijven kunnen personeel sturen voor een middagje bouwen voor tweehonderd euro per persoon, inclusief diner. Vandaag moet het klaar zijn om de zonnewende te vieren, een gebeurtenis die in het echte Stonehenge centraal gestaan moet hebben.

,,Het is fascinerend dat we nooit exact zullen weten wat de motieven en de gebruiken waren van de scheppers van Stonehenge,' zegt kunstenaar Rini Biemans, de initiator van het project. ,,We zullen dus onze vermoedens en verlangens erop moeten projecteren. Stonehenge is een leeg monument. Dus speel ermee, vul maar in.'

Dat is gemakkelijker gezegd dan gedaan, merkte Levina Tameris al. ,,Ik word ontzettend moe van alle scepsis, ongeloof en zelfs haat', zucht deze 'ritualiste', die ceremoniën met klankschalen, tarotsessies en auraconsult geeft. ,,Constant word ik door bezoekers uitgedaagd te bewijzen dat de dingen die in alle andere culturen heel vanzelfsprekend zijn -spirituele energie, aura's, geesten- echt bestaan. Nederland zit in een spirituele crisis', verzucht ze.

Gelukkig bidden ook de christenen van De Kandelaar de hele week met het beeld van Stonehenge voor hun geestesoog -voor hen een duivelsbeeld aan de voet van de Euromast, dat de Rotterdammers probeert te verleiden. ,,Heer, laat het regenen.'

In de stromende regen leidt Tameris een groepje lacherige ambtenaren naar het midden van het bamboegeraamte van de Stonehenge-replica in aanbouw. Rammelend met haar sambabal zuivert ze eerst hun aura's, waarna ze in een cirkel moeten gaan staan. ,,Stilte, concentreer je, geen geklets', roept ze tevergeefs, terwijl de ambtenaren doorkakelen en kijken naar een helikopter die nieuwsgierig rondjes cirkelt. De ambtenaren zullen, nadat zij ritueel gereinigd zijn, het bamboemonument met witte doeken helpen aankleden.

De nuchtere Leon Groenenboom zegt 'absoluut niet in het ritueel te geloven'. Het is slechts een grapje, een bedrijfsuitje, legt hij uit. Even later staat hij in Tameris' magische kring ritueel met zijn lijf te schudden en een mantra te zingen. Voor Tameris is het meer dan alleen spel. ,,Het is een zuiveren van hun aura's en vervolgens het kanaliseren van de groepsenergie. Ook ijlere krachten zijn erbij betrokken: de energie van de bomen rondom, bijvoorbeeld.' Tameris (38) leerde de waarde van ritueel in de dansscene kennen, vertelt ze. Op de grootschalige dansfeesten gaat men collectief in trance -een welhaast religieuze beleving. Tegenwoordig heeft ze zoveel religieuze ervaringen beleefd dat het voor haar geen vraag meer is of zaken als aura's bestaan. ,,Natuurlijk, ik zie ze gewoon.'

Voor organisator Biemans zijn gelovigen in welke religie ook één pot nat -'triest', 'dom' en 'kortzichtig'. ,,Op het moment dat geloof serieus wordt, wordt het vervelend. Voor mij is je geloof zoals je kapsel: je geeft er je leven vorm mee, je bepaalt ermee met wie je omgaat.' Idealiter bouwen zowel christenen als druïden samen mee aan Stonehenge in Rotterdam, vindt hij. ,,Dan kan de een ondertussen voor veel regen bidden, en de ander voor de natuur. Als ze maar niet gaan discussiëren. Dat is dodelijk voor het geloof.'

Geloof is voor Biemans niet het voor waar houden van een set voorstellingen, maar het inzetten van symbolen om zo 'actief je leven vorm te geven'. ,,Met dit monument willen we het mysterieuze benadrukken, dat ook de primitieve mens al aanvoelde. Door Stonehenge na te bouwen, kunnen we als het ware onze voorouders de hand schudden.'

Op de website van Stonehenge in Rotterdam staat heel new-agerig dat bomen en planten zullen opfleuren van de aandacht van degenen die helpen het monument op te richten. ,,De bomen, het gras, het water en de zon smachten naar eerbetoon. Als wij dit goed doen zullen zij ons bijstaan.'

,,Grapje', zegt Biemans. ,,En toch zit er iets in, geloof ik dat het je ten goede komt als je aardig bent voor de natuur. Ik probeer het leven te zien als een tuin. De planten erin groeien langzaam, ze hebben geduld. Ook het oprichten van het Stonehenge-monument is een organische metamorfose. Eerst is er het idee, het zaadje. Door het aandacht te geven ontkiemt het. Nu we in het groeistadium zijn gekomen, moet er veel water komen: geld en menskracht.'

Bezoekers worden opgeroepen zich als schoonmaker te melden -niet om rotwerk te doen, maar om in een harmonisch groepje de natuur te helpen. Piet Roos loopt met een papierprikker en een vuilniszak door het park. Hij is 'een gelovig christen', stelt hij zich voor. ,,Ik doe dit uit liefde voor de natuur en voor de geestelijke gezondheid van de mens.'

Op het terrein lopen de komende dagen ook kaartleggers en heksen rond, die tegen betaling van zes euro hun diensten verrichten. Wat er verder op religieus gebied gebeurd is onduidelijk. ,,Ritueel is een kwestie van improvisatie', stelt Biemans. ,,Hoe denk je anders dat rituelen ontstaan? Dat er een of andere gek maar wat heeft zitten verzinnen? Natuurlijk niet. Men doet maar wat, en als het bevalt wordt het een gewoonte.'

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2022 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden