Audi verlaat Stopera voor festival in Aix

overstap | Operadirecteur Pierre Audi verlaat in 2018 Amsterdam om in de Provence een befaamd festival te gaan leiden.

Na dertig jaar gaat Pierre Audi Nederland verlaten. Het Franse ministerie van cultuur maakte gisteren bekend dat hij per september 2018 benoemd wordt tot algemeen directeur van het festival van Aix-en-Provence. Dat betekent dat Audi zijn baan als directeur van De Nationale Opera (DNO) over twee seizoenen zal neerleggen.

Hij heeft dan precies drie decennia de scepter gezwaaid over de opera in Amsterdam. Voor dergelijke functies op dit niveau geldt dat als een extreem lange tijd. Er kan in de kronieken straks echt gesproken worden van het tijdperk Audi.

In die dertig jaar heeft Audi een stevig en herkenbaar stempel gedrukt op het gezelschap, dat dit seizoen het vijftigjarig bestaan viert. Onder zijn leiding, en die van zakelijk directeur Truze Lodder, groeide De Nationale Opera uit tot een wereldspeler van formaat. Dat feit werd dit jaar onderstreept toen DNO bij de International Opera Awards in Londen werd uitgeroepen tot operagezelschap van het jaar.

Audi kwam in 1988 naar Amsterdam, waar hij de bijna failliete boedel van Jan van Vlijmen over moest nemen. Niemand kende hem en hij was nauwelijks ingevoerd in het bedrijf van de internationale operawereld. Zijn enige wapenfeit in de culturele wereld tot dan toe was het leiderschap van het kleine Londense Almeida Theatre, een mede op zijn aandringen gerenoveerd gebouw voor avant-garde muziek en theater. Vanaf 1980 was hij er artistiek directeur.

Er heerste behoorlijk wat scepsis over Audi's benoeming in Amsterdam, maar die sloeg al gauw om in waardering, vooral toen hij zelf opera's ging regisseren. Zijn eerste enscenering was van Monteverdi's 'Il ritorno d'Ulisse in patria' (1990) en dat werd een doorslaand succes. Verdere hoogstandjes waren zijn ensceneringen van Wagners 'Der Ring des Nibelungen', Berlioz' 'Les Troyens', Rossini's 'Guillaume Tell' en Schönbergs 'Gurre-Lieder'. Audi nodigde belangwekkende regisseurs in Amsterdam uit, niet altijd met evenveel succes, maar hij presenteerde ermee wel een staalkaart van wat er op muziektheatergebied in de wereld speelde. Zijn liefde voor hedendaagse muziek, stammend uit zijn Almeida-jaren, zette hij in Amsterdam om in bijzondere producties van Claude Viviers 'Rêves d'un Marco Polo', Tan Duns 'Tea' en deze maand nog Louis Andriessens 'Theatre of the World'.

In Aix-en-Provence wordt Audi de opvolger van de Belg Bernard Foccroulle. Het zomerfestival in Zuid-Frankrijk bestaat sinds 1947 en daarin ligt van oudsher een grote nadruk op de opera's van Mozart. Elke zomer wordt er een nieuwe Mozart-enscenering gepresenteerd. Daarnaast produceert men in Aix nieuwe opera's zoals George Benjamins 'Written on Skin', die meteen na de opvoeringen in Aix ook in Amsterdam te zien was. De band tussen Aix en Amsterdam is sterk en producties worden al sinds jaar en dag over en weer uitgewisseld. De gang naar het festival in Aix lijkt een hele logische voor Audi, die ook met groot succes tien jaar lang het Holland Festival leidde.

De komende twee seizoenen blijft Audi directeur van DNO. Als regisseur blijft hij verantwoordelijk voor de eerste complete uitvoering van Karlheinz Stockhausens zevendelige operacyclus 'Licht', die in samenwerking met het Holland Festival en het Koninklijk Conservatorium Den Haag in 2019 te zien zal zijn. Audi is tevens directeur van de Park Avenue Armory in New York.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden