Atletiekunie nu transparanter en veel meer naar buiten gericht dan vroeger

Zelfs in een populaire sport kan een bond niet achterover leunen. Decennia lang profiteerde de atletiekunie (Knau) niet van de golven lopers die de bossen en wegen overspoelden. Door een actieplan en flexibiliteit is de groei nu boven verwachting.

In de jaren zeventig, toen de loopsport in Nederland in opkomst was, werd ’de Halve van Egmond’ door de Knau als wilde wedstrijd bestempeld. In de race over strand en door duinen, die is uitgegroeid tot een klassieker, liepen potjandorie niet-leden mee.

Het was een botsing van culturen. Atletiek was een bloedserieuze sport die was gebonden aan regeltjes en tradities. De hardlopers van het eerste uur waren de rebellen van de jaren zestig, ze zochten in hun sport juist vrijheid.

Het zou lang duren voordat het goed kwam, eigenlijk pas eind 2005, toen de atletiekunie met nieuw elan een ’offensief actieplan’ presenteerde. Vaker waren er plannen geweest met als doel de honderdduizenden lopers aan de unie te binden. Daarbij kwam binden neer op boeien. De lopers waren welkom, maar op de voorwaarden die de starre regenten stelden.

,,Uit een onderzoek van Galan Groep blijkt dat we in vergelijking met drie jaar geleden transparanter en veel meer naar buiten gericht zijn’’, aldus directeur Rien van Haperen. ,,Mede dankzij de verhuizing van het bondsbureau naar Papendal hebben we een sportiever imago gekregen. We zijn nu bereid naar buiten te kijken in plaats van naar binnen te staren en te verwijzen naar regels en statuten.’’

Atletiek is door zijn diversiteit een ingewikkelde sport, ook op marketinggebied. Dat blijkt uit het onderzoek, dat meldt dat de organisatie weliswaar efficiënter is, maar dat de initiatieven om tot ledenwinst te komen nog te veel zijn versnipperd. Toch werd vorig jaar een imposant record gevestigd: een groei van 13.3 procent naar 123.408 leden.

De atletiek is over de hele linie gegroeid, waarbij het segment loopsport explosief is uitgedijt. Volgens Van Haperen is de ’verzwaring’ van de post marketing op het bondsbureau daarvan een van de vele oorzaken.

Hij wijst ook op het ’medaille-effect’ van Rutger Smith (kogelstoten), Bram Som (800 meter) en Lornah Kiplagat (wegatletiek). Zij worden als ambassadeurs of rolmodellen gezien, net als de oud-sterren Simon Vroemen, Gerard Nijboer en Ellen van Langen.

Voor de jeugd worden clinics en themadagen gehouden. In de loopsport, waar gigantische groeikansen liggen, is aansluiting gezocht met loopevenementen, is er een startnummeractie met gratis lidmaatschappen en zijn er de zogeheten ’lichte’ lidmaatschappen gericht op service (website www.loopservice.nl), waarbij aansluiting bij een vereniging niet verplicht is.

Het project Start to Run, waarvan in maart op 100 plaatsen een tweede cyclus start, heeft 4000 leden opgeleverd. Binnen bedrijven zijn met hulp van Knau-trainers tachtig loopgroepen opgezet. Met subsidie van het ministerie van VWS is bij 20 verenigingen het allochtonenproject Colors of Athletics begonnen.

Ook in de baanatletiek is groei waarneembaar, zelfs bij de jeugd. In die groep waren enkele jaren geleden de krimpcijfers onrustbarend. Het blijkt bij individuele sporten toch al moeilijk leden te binden. Van Haperen: ,,Een verloop van 15 tot 20 procent is niet ongebruikelijk.’’ Bij de atletiekunie was dat percentage vorig jaar 14,51.

Van Haperen: ,,Mensen haken af omdat ze de sport niet aantrekkelijk vinden, geblesseerd raken of iets anders willen. Door te investeren in de opleiding van trainers en coaches proberen we de uitval te beperken. Het kader bij onze verenigingen is traditioneel erg gericht op training, we leggen nu veel nadruk op sociale vaardigheden.’’

,,De kracht van de trainer is bepalend voor de keuze om bij een vereniging te blijven of weg te gaan. De eerste winst die je kunt maken, is goede opleidingen geven’’, besluit de Knau-directeur.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden