Atheïstische campagne eindigt bij geloofsvrijheid kinderen

amsterdam - – De Britse humanisten, die al een jaar lang media-aandacht weten te trekken met hun atheïstische reclamecampagnes op bussen, zetten nu de laatste fase in van hun actie. Niet op bussen deze keer, maar op reclameborden in Londen, Edinburgh, Cardiff en Belfast zullen vandaag posters verschijnen, waarop een meisje de lezers verzoekt: ’Plak mij alstublieft geen etiket op. Laat me opgroeien en zelf kiezen’.

De grond waarop het meisje ligt, is volgeschreven met religieuze ’etiketten’ die haar gegeven zouden kunnen worden, zoals ’boeddhistisch kind’, ’agnostisch kind’, ’humanistisch kind’, ’katholiek kind’, ’sikh kind’, ’protestants kind’, ’mormoons kind’, ’kapitalistisch kind’ en ’anarchistisch kind’. Met deze slotactie willen de Britse humanisten het uitgangspunt aanvechten dat kinderen automatisch het geloof van hun ouders opgeplakt krijgen.

De Britse Bond van Humanisten heeft voor het begin van de actie bewust de 20ste november uitgekozen, omdat de Verenigde Naties die datum hebben uitgeroepen tot ’Werelddag van het Kind’ – dag van wereldwijde broederschap en begrip tussen kinderen.

„We hopen”, schrijft Ariane Sherine, het brein achter de atheïstische reclamecampagne in haar weblog op de site van The Guardian, „dat de boodschap van de advertentie de regering, de media en het gewone publiek zal aanmoedigen kinderen als individuen te zien, die vrij zijn om hun eigen keuzen te maken zodra ze oud genoeg zijn om volledig te begrijpen wat die keuzen inhouden. En dat ze zich in de toekomst wel twee keer zullen bedenken voordat ze kinderen beschrijven in termen van het geloof van hun ouders.”

De Britse campagne, die begin dit jaar begon, is in de loop van het jaar uitgewaaierd naar Spanje, Italië, Zwitserland en ook Nederland. In Nederland verscheen de atheïstische reclame – ’Er is waarschijnlijk geen god. Durf zelf te denken en geniet van dit leven’ – niet op bussen maar op een groot reclamebord langs de A4.

Initiatiefnemer Floris van den Berg wilde met het bord, dat twee weken bleef staan, meer aandacht vragen voor humanisten en vrijdenkers.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden