Assen is blij: ze hebben procentueel de grootste groei in laadpaalgebruik

Beeld ANP

Assen kende vorig jaar de sterkste stijging van alle Nederlandse gemeenten als het gaat om elektrisch laden van auto's. De openbare laadpalen zijn daar een goot succes.  Dat blijkt uit onderzoek van NewMotion, aanbieder van laadpunten in Nederland.

Assen is eigenlijk de stad van de ronkende motoren en zwartgeblakerde uitlaatpijpen. De Drentse hoofdstad is ook de motorhoofdstad van Nederland. Over drie weken raakt weer menig motorliefhebber in extase, als coureurs uit alle windstreken neerstrijken in de motorstad. Het WK Superbike, ofwel de wereldkampioenschappen motoren  wordt er dan voor de 27ste keer gehouden. En in juni is er natuurlijk de beroemde Dutch TT. Al dat motorgerace zorgt voor een hoogtepunt in CO2-uitstoot.

Deze evenementen staan haaks op het streven naar duurzaamheid, zoals Assen op zijn site propageert. De stad wil elektrisch rijden onderdeel van het verkeer maken. Volgens de gemeente moet Assen als hoofdstad van Drenthe een vooruitstrevende rol spelen. “Elektrisch rijden past hier goed bij”, aldus de gemeente.

NewMotion

De Drentse hoofdstad was dan ook verheugd toen deze maand bleek dat de stad procentueel de grootste stijger is op de ranglijst van laadsessies. Dat blijkt uit onderzoek van NewMotion, aanbieder van laadpunten voor elektrische auto’s.

Deze Europese dochteronderneming van Shell onderzocht de afgelopen twee jaar zo’n zes miljoen laadsessies in Nederland. In Assen is dat aantal met bijna 47 procent gestegen van 3000 in 2016 naar 4400 keer in 2017. Op de tweede plaats staat Zwolle. Daar steeg het aantal sessies met 41 procent van 17.000 in 2016 naar 24.000 vorig jaar.

De gemeente Assen telde vorig jaar 58 semi-openbare laadpalen. Deze laadpalen staan bijvoorbeeld op parkeerplaatsen van een winkelcentrum en zijn te gebruiken zolang de winkels open zijn. Ook zijn er nog elf openbare laadpalen die dag en nacht te gebruiken zijn en een snellaadpaal.

Zwolle timmert sinds 2012 aan de weg om elektrisch rijden in de stad mogelijk te maken. Vorig jaar stemde de gemeenteraad in met de plaatsing van 25 openbare laadpalen, bovenop de negentig die er al staan. Overijssel plaatst dit jaar in totaal ruim duizend laadpalen in de provincie.

Energietransitie

“In Assen staat men nog aan het begin van de energietransitie binnen het stedelijke verkeer”, zegt Henk Heijman, senior beleidsmedewerker van de gemeente. Hij is aangenaam verrast door de resultaten van het onderzoek. Op dit moment bereidt de gemeente samen met de provincie Drenthe een brede aanbesteding voor van nieuwe laadpalen. Heijman: “Met deze aanbesteding willen wij elektrische rijders helpen door laadpalen in woonwijken te plaatsen. Ook moeten er in parkeergarages in het centrum laadvoorzieningen komen.”

Het geeft Assen tegenstrijdige gezichten. Eind vorig jaar stemde de gemeenteraad nog in met een subsidie van twee miljoen euro voor het  motorsportcircuit. De beroemde thuishaven van de TT heeft verbouwplannen en wil investeren in technisch apparatuur om de toekomst van het motorracen zeker te stellen. Daarmee zal de hoeveelheid uitlaatgassen en CO2-uitstoot niet minder worden.

In het onderzoek van NewMotion laten Assen en Zwolle grote steden als Amsterdam en Rotterdam qua procentuele groei achter zich, want daar zien we een stijging van respectievelijk 17 en bijna 16 procent. Maar de steden in de Randstad gaan nog steeds aan kop als het gaat om absolute aantallen. Het aantal laadsessies in Amsterdam steeg van 350.000 in 2016 naar 410.000 in 2017. Rotterdam ging van 225.000 naar 260.000.

Steeds meer laadpalen

De komende jaren zal het aantal laadpalen sterk groeien. Rotterdam maakte deze week bekend dat ze met achttien omringende gemeenten de handen ineengeslagen heeft voor een onafhankelijk website om nieuwe laadpalen aan te vragen. Dit gebeurt in samenwerking met het Nationaal Kennisplatform Infrastructuur. Op de website laadpaalnodig.nl kun je een laadpaal aanvragen en laadpalen in de buurt vinden. Volgens dataverzamelaar Eco-Movement staan er in Rotterdam nu 1545 laadpalen. Dat zijn er minder dan in Amsterdam, daar staan 2445 openbare laadpalen.

Elektrische auto's opladen doe je, als het niet thuis kan, bij een laadpaal. Maar laadpalen zijn schaars, want duur om aan te leggen, toch? Niet als het aan het Duitse Ubitricity ligt. Elke lantaarnpaal waar een ledlamp ingaat, kan een stopcontact worden.

Hoeveel laadpalen staan er in uw wijk? Bekijk hier het kaartje met gegevens uit juli 2017.

Nog maar weinig particulieren zijn bereid een volledig elektrische auto aan te schaffen: het is te duur en het rijbereik is te beperkt. Wanneer happen ze wel toe?

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden