ASN wil toewerken naar beter loon in kledingindustrie

ambities | Buitenlandse kledingbedrijven waar ASN Bank in investeert, betalen hun werknemers geen loon waar zij van kunnen leven. Ze krijgen van ASN tot 2030 de tijd om dit te veranderen.

De dramatische beelden van de brand in kledingfabriek Rana Plaza, vlakbij de Bengaalse hoofdstad Dhaka, staan bij menigeen nog op het netvlies. Ondanks aanwijzingen dat het gebouw niet aan de bouweisen voldeed en de dagen voor de ramp spontaan scheuren in de muren ontstonden, gingen de duizenden arbeiders die dag in maart 2013 toch aan het werk. Ze waren bang, maar de vrees een dag geen loon te krijgen of ontslagen te worden was nog groter, zo bleek later. De trieste balans: meer dan duizend doden en meer dan tweeduizend gewonden. Het was niet de eerste en zal voorlopig ook nog niet de laatste fabrieksbrand zijn.


Binnenlands en buitenlands protest tegen de abominabele arbeidsomstandigheden en slechte betaling in de kledingindustrie kwam op gang, maar veranderingen gaan langzaam. ASN Bank heeft zich nu tot doel gesteld dat in 2030 in ieder geval alle kledingbedrijven die zij zelf als beleggingsobject heeft goedgekeurd, een leefbaar loon moeten betalen aan hun eigen productiemedewerkers en die van directe leveranciers. Anno 2017 doet geen van deze veertien bedrijven dit nog, zo blijkt uit een onderzoek van de bank in samenwerking met het Impact Centre van de Erasmus Universiteit.


"Een ambitieus doel is het zeker", bevestigt algemeen directeur Ewoud Goudswaard van ASN Bank. "Kledingbedrijven sturen nu aan op hooguit het minimumloon. Een leefbaar loon, zoals beschreven staat in de universele rechten van de mens, behelst veel meer dan dat. Daar vallen bijvoorbeeld ook een normale werkweek van maximaal 48 uur onder en een salaris dat voldoende is voor de basisbehoeften van een gezin van twee volwassenen en twee kinderen."


Het zal nog niet eenvoudig zijn om de kledingbedrijven zo ver te krijgen, want waarom zouden zij hun werknemers meer betalen als die zelf toch niet durven te vragen om hogere salarissen? Goudswaard: "Door in gesprek te gaan met de bedrijven en samen met andere Nederlandse financiële instellingen hierin op te trekken, verwachten we de druk op de kledingindustrie te kunnen opvoeren. Als de maatschappelijke druk toeneemt, zullen bedrijven in gaan zien dat ze commercieel en financieel ook wat te verliezen hebben als ze niet een leefbaar loon betalen voor iedereen."


Om de kledingbedrijven op weg te helpen, ontwikkelt ASN Bank met het Impact Centre van de Erasmus Universiteit een handleiding, die binnenkort openbaar wordt gemaakt. In het kort zijn de achtereenvolgende stappen: formuleer je eigen leefbaar loonbeleid, bepaal het loonniveau van de medewerkers, sluit vervolgens het inkomensgat en rapporteer de resultaten aan iedereen. "Als blijkt dat de veertien door ons goedgekeurde bedrijven in 2030 nog altijd geen leefbaar loon betalen aan alle werknemers zullen wij niet langer in ze beleggen", stelt Goudswaard.


Afgelopen jaar stond voor ASN verder vooral in het teken van meer engagement voor duurzaamheid. Zo zit de bank de farmaceutische bedrijven waarin het belegt op de hielen, door aan te dringen op meer transparantie en faire betaling van verkoopmedewerkers. Ook neemt de bank andere financiële instellingen op sleeptouw. Zo trekt ASN, sinds de Klimaatconferentie eind 2015, samen op met een aantal grote Nederlandse vermogensbeheerders en banken bij het terugdringen van de wereldwijde CO2-uitstoot. Hiervoor is in Parijs het Platform Carbon Accounting Financials (PCAF) opgericht. Experts hebben zich gebogen over het opzetten van een accountancystandaard voor CO2-metingen.


Intussen blijkt uit de vandaag gepubliceerde cijfers dat de bank rustig doorgroeit. In 2016 steeg het aantal klanten met ruim 16.000 en groeiden de ASN Beleggingsfondsen met 6,2 procent tot 2,55 miljard euro.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden