ASN vaart wel bij elke bonus-rel

Nederlander wil een betrokken bank

De publieke woede over de salarisverhogingen bij ABN Amro (inmiddels teruggedraaid) en ING heeft tot een forse instroom van nieuwe klanten geleid bij ASN Bank. "De afgelopen weken melden zich dagelijks enkele honderden nieuwe klanten", zegt directeur Ewoud Goudswaard. In totaal heeft de ophef ASN al enkele duizenden klanten opgeleverd.

Klanten stappen volgens Goudswaard over als 'uiting van ongenoegen'. "Mensen willen een verandering zien in bankenland. Ze willen dat banken meer betrokken zijn bij de samenleving, meer aandacht hebben voor de klant en transparant zijn over wat er met hun geld gebeurt."

De ASN-directeur noemt het jammer dat er al zo lang, zo negatief over banken wordt gepraat. De financiële sector bestaat bij de gratie van vertrouwen in banken, zo stelt hij. En elke keer als het even beter lijkt te gaan, komt er een nieuwe discussie over bonussen. "Dat helpt niet om het vertrouwen te versterken."

De afgelopen dagen was er op sociale media veel aandacht voor het initiatief van schrijver Rutger Bregman, die een nationale ik-stap-over-van-bankweek aankondigde. Vandaag staat Goudswaard samen met Bregman voor de camera's van RTLZ, om mensen uit te leggen dat overstappen minder moeilijk is dan zij denken. "Klanten denken dat overstappen veel tijd kost, en dat is in zekere zin waar. Maar via de overstapservice die banken aanbieden, nemen we hen ook veel werk uit handen."

Wat echt zou helpen om de rompslomp van het wisselen van bank te verminderen, is het mogelijk te maken het rekeningnummer mee te verhuizen naar de nieuwe bank. Daar wordt al jaren over gesproken, maar het lijkt er niet van te komen. "Wij zijn daar groot voorstander van", zegt Goudswaard. "Maar het is niet zomaar te realiseren. Het betekent een grote technische operatie die banken veel geld zal kosten."

De invoering van het Europese Iban-rekeningnummer heeft het niet makkelijker gemaakt, aangezien de 'oude' rekeningnummers nu rechtstreeks gekoppeld zijn aan een bank én een land. "Het is dus eerder iets om op Europese schaal te doen dan alleen in Nederland", zegt Goudswaard, die toegeeft dat de kans dat dat gebeurt niet heel groot is.

ASN groeit verder in 2014

Het heeft iets vreemds: het moederbedrijf van ASN Bank, SNS Reaal, werd in 2013 genationaliseerd door de overheid. Minister Dijsselbloem van financiën vroeg daarvoor een bijdrage van de andere Nederlandse banken, waardoor dochter ASN vorig jaar 21 miljoen euro moest ophoesten voor de redding van het concern waar het deel van uitmaakt. Maar, legt directeur Ewoud Goudswaard van ASN uit, "we mogen heel blij zijn dat de overheid SNS overeind heeft gehouden. Daar leveren wij graag onze bijdrage aan."

De redding van SNS heeft meer gevolgen voor ASN. De ontvlechting - bank en verzekeraar worden van elkaar losgehaald - betekent een dure technische operatie, waardoor ook ASN hogere kosten krijgt doorgerekend voor het gebruik van de systemen van SNS.

De winst van ASN in 2014 daalde door de extra kosten, maar doordat de inkomsten flink toenamen, viel de teruggang mee: 58,6 miljoen euro tegen 66,8 miljoen in 2013. De bank verwelkomde ongeveer 40.000 nieuwe klanten in 2014, maar verloor er 20.000: opstappers of klanten die kwamen te overlijden. Daarnaast nam de bank afscheid van 24.000 klanten waarvan de administratie niet volledig was. Per saldo liep het aantal klanten in 2014 met zo'n 4000 terug, tot ruim 600.000.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden