'ArtMen', een parel in cadeauverpakking

Niets zo moeilijk als kunst op tv. Het moet over inhoud gaan, maar hoe trek je daarmee de kijker? Anders gezegd: tot hoeveel concessies ben je bereid zonder te verzanden in cultureel gebabbel? Jasper Krabbé en David Blade hebben in 'ArtMen' precies de juiste balans tussen vorm en inhoud gevonden. Ze doen in de eerste uitzending iets wat heel 'onkunstzinnig' lijkt: joggen. Maar onderwijl praten ze wel over schilderen. Rennen door een bos in een aflevering over het landschap in de moderne kunst, daar is over nagedacht. En dat is dit keer niet ironisch bedoeld.

Ik ben enthousiast over dit nieuwe Avro-programma. Het heeft alles in zich wat een eenvoudig kunstminnaar begeert. Allereerst de presentatoren: fris, vrolijk én zelf kunstenaar, dus kijk op kunst. Ze kunnen dollen als jonge honden, maar evengoed stilvallen van ontroering bij het zien van een mooi landschap. Het is verwondering die aan hun werkwijze ten grondslag ligt, en dat lijkt mij nog altijd de belangrijkste eigenschap van een kunstzinnig programmamaker.

Dan de thema's. Het tweetal is benieuwd of traditionele genres als landschappen, portretten en stillevens nog een rol spelen in moderne kunst. Spannend, omdat het deelnemers dwingt na te denken over de motieven van de kunstenaar vroeger en nu. Waren het vroeger vooral vroomheid en schoonheidsliefde, nu zijn daar 'nieuwe' drijfveren als provocatie bijgekomen. Hoe verhouden die beweegredenen zich tot elkaar? In het gesprek met Kamagurka, die in zijn landschappen humorvolle statements en kunst combineert, klonk die vraag zachtjes door.

Het duo is - de hemel zij dank - niet uit op het zoveelste human interest portret van een kunstenaar, nee ze willen nauwgezet weten hoe het penseel het doek raakt en hoe inspiratie werkt. Schilder Marc Mulders probeert het uit te leggen. "Het gaat me niet om een precieze kadering, maar om m'n eigen spirituele ervaring met de natuur." Je mag het ook impressionisme noemen, zullen de kijkers hebben gedacht, en dat zei hij later ook: impressionisme. 'ArtMen' is een parel, en dat ook nog eens in cadeauverpakking.

Bovendien sluit het uitstekend aan op 'Kunststof TV'. Het zou best eens kunnen dat hier een diepere gedachte achter zit: vóór de levendige reportages van 'ArtMen' eerst de bezonken beschouwingen bij Karhof. Die doet het trouwens ook goed, die Karhof. Hij stelt op het eerste gezicht voor de hand liggende vragen, maar het zijn wel de vragen die er toe doen. Aan fotograaf Co Rentmeester vroeg hij bijvoorbeeld hoe hij aan zulk verschillend repertoire komt: van Vietnam tot springende apen. Karhof geeft zijn gasten de ruimte, maar weet hen ook met zachte hand af te remmen wanneer ze te veel uitweiden. Als Rentmeester begint over het genot van roeien, coachen en andere niet fotografische zaken, breekt Karhof hem elegant af met: "En dat staat allemaal in zijn boek 'Footprints'." De NTR-presentator houdt de tijd strak in de hand - iedere gast krijgt exact een kwartier - en de genodigden bemoeien zich gelukkig niet al te zeer met elkaar, zodat we verschoond blijven van de kakofonie uit andere praatprogramma's. Kortom, twee kunstprogramma's die uitstekend passen bij de sfeer van de vroege zondagavond.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden