Artikelen bij elkaar shoppen op Blendle

Op Blendle draait het om delen. Dat wordt direct duidelijk als je inlogt. De eerste pagina toont artikelen die door de mensen die je volgt worden aangeraden. Vaak met korte kreten waarom dat artikel de moeite waard is om te lezen - en niet onbelangrijk: te kopen.

Dat volgen komt bekend voor. En dat is ook meteen het minpuntje van Blendle: is dit wéér een sociaal medium dat aan de lijst met Facebook, Twitter, Instagram en Linkedin kan worden toegevoegd? Is dit wéér een plek waar dezelfde mensen die op Twitter ook nadrukkelijk aanwezig zijn, hun mening gaan verkondigen?

Het scheelt dat je het volgen en gevolgd worden helemaal kunt negeren. Zo kun je ook gewoon virtueel door de verschillende kranten en tijdschriften bladeren.

Toch maakt een opmerking van Marten Blankesteijn nieuwsgierig. De bedenker van Blendle schrijft bij een column van Thomas van Luyn uit het Volkskrant Magazine over zijn papegaai Kees, dat hij 'hardop gelachen heeft'.

Maar even lezen dus. Dat gaat heel eenvoudig: je hoeft het artikel alleen maar aan te klikken. Het bedrag - in dit geval 25 eurocent - wordt dan automatisch van je tegoed afgeschreven. Klik je per ongeluk, dan kun je het scherm gewoon weer sluiten, want de eerste vijftien seconden zijn gratis. Ben je na het lezen niet tevreden, dan kun je je geld terugvragen. Bij het verhaal over de papegaai is dat niet nodig, het is inderdaad een vermakelijke tekst.

Door naar de pagina waar je kunt zien wat de populaire artikelen zijn. Er gaan opvallend veel stukken over Blendle zelf, maar dat is niet zo vreemd in het weekend voor de lancering van de website. Ook het artikel dat zaterdag in de Verdieping van Trouw stond over statistiek in de wetenschap doet het goed op site. 'Helder verhaal' schrijft iemand erbij. En: 'Ik heb statistiek nooit begrepen, maar dit stuk wel'. Kosten: 25 cent.

Een artikel uit Elsevier (29 cent) over jongeren die op Facebook vijfhonderd vrienden hebben, maar toch eenzaam zijn, is eveneens populair. Interessant verhaal, en aangezien ik niet met grote regelmaat de Elsevier in handen heb, zou ik het zonder Blendle waarschijnlijk niet gelezen hebben.

Dat is ook de kracht: je hebt binnen korte tijd verhalen uit Vrij Nederland, Trouw, de Volkskrant, NRC Next en Elsevier bij elkaar 'geshopt'. Een gevoel helemaal op de hoogte te zijn, zoals na het lezen van een zaterdagkrant, heb je dan nog niet. Maar je hebt wel verhalen gelezen die om wat voor reden dan ook opvallen, interesseren of ontroeren. En daarvoor heb je nog betaald ook.

Nederland heeft er vanaf vandaag een nieuw journalistiek platform bij. Op Blendle kun je artikelen uit verschillende kranten en tijdschriften lezen. De afgelopen weken konden alvast wat gebruikers het nieuwe journalistieke initiatief proberen. Verslag van een weekend zonder stapel zaterdagkranten en met Blendle.

Wat is Blendle?

Blendle is het best te vergelijken met een digitale kiosk waar kranten en tijdschriften te koop zijn. Alleen koop je er niet de volledige krant, maar losse stukken.

Volgens de twee oprichters, Marten Blankesteijn en Alexander Klöpping, hebben mensen behoefte om uit de verschillende titels te 'shoppen'. Bovendien wilden ze het eenvoudig maken om artikelen met vrienden te delen.

Uiteindelijk wisten Blankesteijn en Klöpping uitgevers van vrijwel alle Nederlandse kranten en verschillende tijdschriften te overtuigen mee te doen. Zeventig procent van wat de gebruiker betaalt, is voor de uitgever, dertig procent voor Blendle.

De prijs van een artikel - zo tussen de tien en tachtig eurocent - wordt door de uitgevers zelf bepaald. De overtuiging van Blankesteijn en Klöpping: is een stuk het waard, dan zijn mensen heus wel bereid om ervoor te betalen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden