Artiesten trekken muziek terug uit Spotify

Daniel Ek, oprichter en topman van Spotify, tijdens een persconferentie. FOTO © BLOOMBERG Beeld
Daniel Ek, oprichter en topman van Spotify, tijdens een persconferentie. FOTO © BLOOMBERG

Even het nieuwe liedje van Nick en Simon luisteren. Hoe ging dat vreselijke nummer van Mariah Carey ook al weer? De tijden dat je zo'n nummer officieel moest aanschaffen of illegaal moest downloaden zijn voorbij. De piraterij gaat tegenwoordig legaal met online jukebox Spotify. Je typt de titel in en het liedje schalt door de speakers.

Met abonnementen, advertenties en allerlei aanverwante producten zoals geluidssystemen loopt het bedrijf aardig binnen. De waarde van Spotify werd dit jaar geschat op 1,6 miljard euro. Wat is het geheim?

"Ik word gek, Spotify werkt op een of andere manier niet. Waarom is het offline? Ik wil mijn muziek luisteren", twitterde gebruiker Taylor Marek uit Milwaukee toen het programma het vorige week een paar uur niet deed. Het illustreert de populariteit van de website. Wereldwijd heeft Spotify zo'n tien miljoen gebruikers. Zij adoreren het programma zoals ze ook Apples iPhone roemen.

Sinds de twee Zweden Daniel Ek en Martin Lorentzon de website zes jaar geleden opzetten, is het bedrijf enorm gegroeid: er werken wereldwijd zo'n 500 mensen. Het is een bedrijf waar de lijntjes kort zijn en de werknemers met elkaar op de Xbox voetbalcompetities houden, vertelt woordvoerder Jim Butcher vanuit Stockholm. "Iedereen hier is muzieknerd en gek op lijstjes. Alles wat wij willen is liedjes zo makkelijk en snel mogelijk aan de mensen over de hele wereld beschikbaar stellen."

Sociale muziek
Als ervaringsdeskundigen weten de werknemers in te spelen op het sociale aspect van muziek. Je kunt het gebruiken via Facebook, je smartphone en lijstjes met je vrienden delen via internet. Met de nieuwe toepassingen groeit het aantal gebruikers per maand. De BBC zet haar eindejaarslijstjes via het programma op de site, de Britse krant The Guardian en het muziekblad Rolling Stone koppelen hun muzieknieuws in een telefoonapplicatie aan Spotify. Zo kan een luisteraar meteen zien hoe het met Madonna gaat als hij haar cd afspeelt. Of doorklikken naar de karaokeversie.

Karige vergoeding

Ondanks de vele fans zijn er ook mensen die minder blij zijn met de muziekaanbieder. Spotify zou namelijk weinig per stream uitbetalen aan platenmaatschappijen en artiesten. De precieze cijfers zijn niet bekend, maar naar schatting krijgen de maatschappijen voor het afluisteren van een nummer via Spotify maar een duizendste van wat ze krijgen als iemand een nummer downloadt via iTunes.

Woordvoerder Butcher wil niet praten over geld. Niet over hoeveel geld het bedrijf verdient aan abonnementen en advertenties, noch over wat het de platenmaatschappijen betaalt. "We hebben ze sinds de start meer dan honderd miljoen betaald, dat is alles wat ik zeg."

Hoeveel het ook is, artiesten als Adele, Coldplay en The Black Keys, vinden het te weinig. Zij gaven aan hun muziek niet meer te willen delen. In november trok ook het Britse ST Holdings 238 labels terug van Spotify. Volgens de platenmaatschappij zou het 'de verdiensten van traditionele digitale diensten (iTunes, red.) kannibaliseren'.

Onzin, volgens Nederlandse digitale muziekexpert en platenbaas Niels Aalberts. "Je kunt een download niet vergelijken met streaming. Alsof je cd-verkoop vergelijkt met het geld dat je krijgt als je liedje wordt afgespeeld op de radio. Bovendien kun je nog steeds veel geld verdienen als nummers maar vaak genoeg worden beluisterd via streamers als Spotify of YouTube. De Brabantse rapper Gers Pardoel werd daar maar liefst 7 miljoen keer beluisterd de afgelopen twee maanden. Daar kunnen hij en zijn platenbazen heus wel van op vakantie."

'De discussie over verkooprechten op muziek is achterhaald'
Bokkensprongen in een onvermijdelijk veranderende muziekwereld, noemt Aalberts de bezwaren. "Je moet niet voor je fans gaan bepalen hoe zij muziek luisteren. In deze markt draait het niet langer om het beschermen van muziek, maar om het verschaffen van eenvoudige en snelle toegang. Streaming is de toekomst en daarmee is ook het verdienmodel veranderd."

Artiesten halen kleine marges op Spotify, maar kunnen daar wel een groot publiek bereiken, denkt hij. "Zo kunnen ze een hardcore fanbasis opbouwen die naar de concerten komt en de luxe vinylboxen koopt."

De discussie over verkooprechten van muziek is eigenlijk al achterhaald, aldus Aalberts. De vraag waar het werkelijk om draait, is of Spotify kan blijven groeien. Nu het model zo aanslaat is het afwachten tot Google een vergelijkbare YouTube-muziekspeler op de markt brengt.

Kunnen de Zweden de concurrentie aan? Butcher is positief: "We hebben een voorsprong omdat we de eerste zijn." Volgens Aalberts kan dat ook in hun nadeel werken."Vanuit het niets groot worden is relatief gemakkelijk. De vraag is of ze creatief kunnen blijven vernieuwen."

Youtube
YouTube is een website met honderden miljoenen filmpjes. Je hoeft geen lid te zijn of te betalen om filmpjes - of muziekfilmpjes - te streamen, maar ze zijn dan ook niet allemaal van even goede kwaliteit. Dit komt omdat ze er niet door een platenmaatschappij worden opgezet, maar door mensen thuis. Naast muziekvideo's staan er ook veel homevideo's en zelfs hele series op. YouTube betaalt, net als Spotify, platenmaatschappijen een klein bedrag per keer dat een door hen geuploade muziekvideo bekeken wordt.

iTunes

iTunes is de digitale mediaspeler van softwaregigant Apple. Het werkt niet met streamen maar met downloaden. Via internet kun je met het programma muziek kopen, voor 99 cent per lied. Als je het liedje hebt gekocht krijg je het op je computer (als down- load) en kun je het zelf eindeloos gratis afspelen, ook als je geen internetverbinding hebt. Net zoals bij Spotify kun je lijsten maken, maar je kunt ze niet gratis delen met vrienden via internet omdat die het nummer dan eerst zelf moeten aanschaffen.

Spotify
Spotify is een soort jukebox op internet. Als je lid wordt, kun je legaal online luisteren - ook wel streamen genoemd - naar een groot deel van alle muziek die ooit is opgenomen. Hierdoor is het fysiek aanschaffen van muziek of downloaden niet meer nodig. In het Spotify-bestand van de site zitten zo'n vijftien miljoen nummers, die van goede kwaliteit zijn. Ze zijn ook in albumvorm te luisteren en aan een persoonlijke afspeellijst toe te voegen. De dienst is gratis als je de reclames tolereert die af en toe tussen twee nummers klinken. Voor minstens vijf euro per maand sluit je een reclamevrij abonnement af.

undefined

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden