Arrogant personeel in luxewinkels goed voor de verkoop

null Beeld getty
Beeld getty

Winkelmedewerkers die klanten minachtend van top tot teen bekijken of stug met een collega blijven praten als klanten binnenkomen. Hoe neerbuigender en onbeschofter het personeel in winkels met luxe merken, hoe meer de klanten willen kopen.

Dat blijkt uit onderzoek van marketingwetenschapper Darren Dahl van de University of British Columbia in Canada dat in oktober verschijnt. Volgens Dahl zouden luxemerken als Louis Vuitton en Gucci er goed aan doen verwaande, hooghartige winkelmedewerkers in te zetten.

"Door die arrogantie worden de winkels als een hippe groep op school waarvan iedereen deel uit wil maken", zegt Dahl. De onderzoeker liet mensen een gesprek voeren met een zogenaamde winkelmedewerker. In het ene geval was de verkoper neerbuigend en arrogant, de andere keer vriendelijk. Deelnemers die graag geassocieerd willen worden met dure merken, wilden nóg liever luxe spullen kopen nadat ze onbeschoft waren behandeld. Voor goedkopere, minder exclusieve merken geldt dit niet.

De winkelmedewerker moet overigens wel echt bij het merk passen. Het positieve effect van de hooghartigheid van verkopers duurt niet lang. Na twee weken is de wens om luxe producten te kopen al minder sterk bij de mensen die van luxeproducten houden en onbeleefd waren geholpen.

De grote luxemerken lijken de afgelopen jaren verkeerd bezig te zijn geweest. Ze doen er namelijk alles aan hun winkels toegankelijker te maken. Dat doen ze niet alleen vanwege de crisis, maar ook omdat ze steeds meer verschillende producten verkopen en dus verschillende soorten mensen moeten aanspreken.

Modemerken als MaxMara hebben hun personeel getraind om iedereen die door de winkeldeur komt goed te behandelen. Dure stropdassen liggen bij merken als Paul Stuart niet meer achter glas en voordat je het weet, kijk je hoe een horloge van een paar duizend euro je staat. De vriendelijke aanpak zorgt er volgens onderzoeker Dahl dus niet voor dat er meer luxe spullen over de toonbank gaan.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden