Armoedige Uber-chauffeur kan in New York fikse loonstijging verwachten

Een taxi op Second Avenue in New York. De gele taxi's zijn in de minderheid. Ook is de waarde van een vergunning voor een gele taxi gekelderd. Beeld EPA
Een taxi op Second Avenue in New York. De gele taxi's zijn in de minderheid. Ook is de waarde van een vergunning voor een gele taxi gekelderd.Beeld EPA

In New York verdient 85 procent van de taxi-app-chauffeurs te weinig. Daarom komt er nu een minimumloon. De stad heeft het ook aan de stok met Airbnb.

Als eerste Amerikaanse stad legt New York de groei van de app-taxibedrijven aan banden. Ook komt er een minimumloon voor chauffeurs van diensten zoals Uber, Lyft en Juno. De gemeenteraad van de stad is akkoord gegaan met wetgeving hiervoor. New York is de grootste Amerikaanse markt voor Uber.

Burgemeester Bill De Blasio steunt de nieuwe regels hartgrondig. “Onze stad wordt geconfronteerd met een crisis waardoor werkende New Yorkers in armoede belanden en onze straten muurvast zitten”, zegt hij op Twitter. Een jaar lang worden geen nieuwe vergunningen afgegeven voor app-taxi’s.

New York heeft het ook met andere tech-dienstverleners aan de stok. Zo loopt er sinds kort een rechtszaak tegen Airbnb, TripAdvisor en Bookings.com over illegale verhuur in New York. En anderhalve week terug tekende de burgemeester een wet die partijen zoals Airbnb vanaf februari volgend jaar verplicht om gedetailleerde informatie over de gebruikers te verschaffen.

Belangenvereniging Tech:NYC vreest volgens de New York Post nog meer regulering voor techbedrijven. Een woordvoerder van Uber zegt dat New York nu een betrouwbaar transportmiddel aanpakt, maar ondertussen de problemen van de metro of de dichtgeslibde straten niet oplost.

Zelfmoord

Aan die volle straten hebben de app-taxi's zelf bijgedragen. 80.000 zijn het er nu, tegenover 13.500 gele taxi’s. Voor de traditionele taxichauffeurs is het verlies groot. De waarde van een overdraagbare vergunning voor een gele taxi is volgens The Wall Street Journal gedaald van 1 miljoen dollar enkele jaren terug naar 200.000 dollar nu. Het afgelopen jaar zouden zes taxichauffeurs zelfmoord hebben gepleegd vanwege schulden en financiële nood.

Door het bedrijfsmodel van Uber en de concurrentie op de weg vallen de beloningen voor app-chauffeurs tegen. Hoeveel een Uber-chauffeur verdient verschilt per locatie en tijdstip. Van het bedrag dat ze krijgen, moeten ze de kosten voor brandstof, onderhoud, verzekering en pensioen aftrekken.

Loonsverhoging van 22,5 procent

In New York hebben app-chauffeurs een vergunning nodig en vallen ze onder toezicht van de Taxi and Limousine Commission (TLC). Door de nieuwe regelgeving kan TLC een minimumbetaling gaan vaststellen. In een recent rapport van deze toezichthouder berekenden economen dat een chauffeur netto 17,22 dollar per uur zou moeten verdienen. 85 procent van de app-chauffeurs in New York zit daaronder. Gemiddeld zou dit een loonsverhoging van 22,5 procent zijn.

De vakbond voor taxichauffeurs in New York pleitte dinsdag voor wetgeving tegen de taxi-apps in een demonstratie bij het stadhuis. Ook steunt de organisatie families van taxi-chauffeurs die zelfmoord hebben gepleegd uit financiële nood. Beeld AFP
De vakbond voor taxichauffeurs in New York pleitte dinsdag voor wetgeving tegen de taxi-apps in een demonstratie bij het stadhuis. Ook steunt de organisatie families van taxi-chauffeurs die zelfmoord hebben gepleegd uit financiële nood.Beeld AFP

Volgens de taxi-appbedrijven zijn hun chauffeurs flexibel en bepalen ze hun eigen werktijden. Maar dat beeld klopt niet in New York. Daar werkt 60 procent van de app-chauffeurs noodgedwongen fulltime en verzorgt 80 procent van alle ritjes. Voor hun inkomen zijn ze dus volledig afhankelijk van het taxiwerk. Het zijn grotendeels immigranten, kostwinners die een auto hebben aangeschaft om dit werk te kunnen doen.

Discriminatie

Tegenstanders van de beperkende wetgeving stellen dat tradionele taxi’s de buitenwijken van New York onvoldoende bedienen. Voor de zwarte bevolking en voor Latino’s bieden de taxi-apps een welkom alternatief. “Weet je hoe moeilijk het is voor zwarte mensen om een gele taxi te krijgen’, schreef dominee Al Sharpton uit New York op Twitter.

Voor discriminatie zijn e-taxi’s echter niet de oplossing. Uit onderzoek van enkele Amerikaanse universiteiten bleek in 2016 dat passagiers van Afro-Amerikaanse komaf 35 procent langer moeten wachten op een app-taxi. Hun ritten worden bovendien twee keer vaker afgezegd dan bij klanten met een ‘wit’ klinkende naam. Bij mannen zelfs drie keer zo veel. De onderzoekers hadden 1500 ritten laten uitvoeren in de steden Seattle en Boston.

In 2015 deed burgemeester De Blasio ook al een poging om de opmars van Uber te remmen, tevergeefs. Het ging hard tegen hard: De Blasio zette Uber neer als een miljardenbedrijf dat zich niet weet te gedragen en Uber kwam met kritische advertenties tegen hem gericht. Nu de straten overvol zijn, is het de burgemeester toch gelukt.

Lees ook: Uber ontwijkt controles met geheime software

Taxidienst Uber gebruikt sinds 2012 een geheim programma om overheidscontroles en ongewilde passagiers te omzeilen, schrijft The New York Times. Met Uber kunnen gebruikers via een app een taxirit bestellen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden