Armani! Kom je eten!?

Steeds meer Amerikaanse ouders geven hun kinderen namen van merken. Dat stelt professor Cleveland Evans van de Bellevue-universiteit in Nebraska, een psycholoog die al 25 jaar op het onderwerp studeert. Hij vlooit de social security-registers (zeg maar: sofinummers) na op namen.

Namen van automodellen sieren zowel meisjes als jongens. 22 meisjes heten Infiniti (een automerk), vijf Celica (een model van Toyota), en 55 jongens heten Chevy (koosnaam voor Chevrolet). Onder de jongensnamen telde Evans 49 keer Canon (naar de camera), en verder Del Monte (naar de fruitconserven, zeven keer), Denim (zeven keer, spijkerbroek), Timberland (zes keer, kleding), en Courvoisier (zes keer, cognac). Twee jongens zijn vernoemd naar het sportprogramma ESPN. Bijna driehonderd meisjes luisteren naar de naam Armani (kleding).

Eigenlijk niets nieuws onder de zon, vertelt Evans tegen de BBC. Dat mensen hun kind naar een luxemerk als Chanel noemen 'is niet anders dan ouders die in de 19de eeuw hun kinderen Opaal of Robijn noemen: het geeft hun aspiraties weer'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden