Armando: Dat werk is onvervangbaar

Het Armando Museum in Amersfoort is afgebrand. Alle aanwezige kunstwerken, waarvan de waarde in de miljoenen loopt, zijn verloren.

„Alles is verloren, het is rampzalig.” Kunstenaar Armando reageert verslagen op het nieuws dat een grote brand in de historische binnenstad van Amersfoort het Armando Museum in de 19de-eeuwse Elleboogkerk in de as heeft gelegd. „Het is verschrikkelijk omdat al dat werk onvervangbaar is.”

Armando doelt hiermee niet alleen op zijn eigen schilderijen, maar ook op de andere kunstschatten die in bruikleen waren gegeven aan het museum, waaronder een grafiek van Albrecht Dürer en werk van Hercules Segers. „Dat oeuvre is al zo klein; het is verschrikkelijk dat daar nu iets van verloren is gegaan.”

De brand ontstond gisterenrond half twee. Alle gebouwen in de omgeving werden ontruimd, omdat de toren van de kerk op instorten stond. Omwonenden werden opgevangen in het stadhuis. Zij die gisteravond nog niet thuis waren, is aangeraden elders de nacht door te brengen. Andere omwonenden zijn verzocht binnen te blijven.

Over de oorzaak van de brand is officieel nog niets bekend, maar volgens museumdirecteur Gerard de Klein waren er dakdekkers aan het werk toen de brand uitbrak. Op dat moment was er niemand in het museum aanwezig. Toen de medewerkers door de brandweer werden gewaarschuwd, mocht niemand het pand meer in. De Klein denkt dat de hele collectie, die wel verzekerd is, verloren is gegaan. „We staan hier in elkaars armen te huilen.”

In het kader van de tentoonstelling ’In het woud – op zoek naar betekenis’, hingen er naast werken van Armando, ook stukken van onder meer Albrecht Dürer, Hercules Segers, Jacob van Ruisdael, Anselm Kiefer en Richard Long. De eigen collectie van het in 1998 geopende museum omvatte 21 schilderijen en een grote sculptuur van Armando. Daarnaast was er een documentatie- en kenniscentrum van de kunstenaar gevestigd.

Het is volgens Armando een geluk dat de meeste schilderijen van zijn hand momenteel in een opslag staan buiten het museum. Hij weet nog niet of hij naar Amersfoort gaat om te kijken wat er over is van de collectie. „Wat moet ik daar nog zoeken.”

De collectie van het museum gaf een representatief beeld van het oeuvre van de kunstenaar, van de jaren vijftig tot nu. Armando (1929) geldt als een van de belangrijkste en veelzijdigste naoorlogse Nederlandse kunstenaars. Behalve schilder is hij ook dichter, schrijver, film-, tv- en theatermaker. Ook speelde hij een aantal jaren als violist in het zigeunerorkest van Tata Mirando en met zijn eigen Armando-kwartet.

„Maar noem me geen multitalent, ik haat dat woord”, zei hij deze zomer in een interview in Trouw. „Ik ben gewoon een kunstenaartje.” Rode draad in zijn door de oorlog geïnspireerde werk zijn existentiële thema’s als de tragiek van de mens, goed en kwaad, dader en slachtoffer, schuld en onschuld.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden