Argentijnen lachen zich een breuk om verkiezingsspots

Argentinië is de nieuwe wereldrecordhouder zendtijd voor politieke partijen. Maar liefst 50.000 uur aan politieke spotjes op radio, televisie en internet krijgen de Argentijnen over zich uitgestort - in slechts twee weken tijd. Ze worden uitgezonden vanwege open voorverkiezingen om lijsttrekkers en kandidaten aan te wijzen voor de partijen, die binnenkort de strijd aangaan om de opvolging van president Kirchner in oktober.

De hoeveelheid politieke reclame leidt tot ergernis en veel grappen. "Je hoeft niet meer naar het theater om te lachen, zet gewoon je radio aan", adviseert het hippe jongerenradiostation Metro 95.1.

President Cristina Fernández de Kirchner voerde in 2012 een nieuwe kieswet in die beoogt zendtijd eerlijk te verdelen over alle kandidaten voor politieke functies. Ieder medium is verplicht 10 procent van de zendtijd in te ruimen voor spotjes. De voorverkiezingen werken als een schifting, alleen de winnaars kunnen kandidaat worden voor het presidentschap of het Argentijnse Congres.

Ieder half uur worden televisie- en radio-uitzendingen onderbroken met politieke boodschappen van de meest diverse politici. Veel Argentijnen ergeren zich aan de stortvloed aan propaganda. Op YouTube worden de spotjes door velen aangemerkt als 'ongepast' of 'spam'. Maar het zorgt ook voor een reeks sketches en parodieën. Op radio Metro wordt dagelijks de draak gestoken met de vaak amateuristische spotjes van de diverse kandidaten. "Mijn naam is Julian ..." er valt een hevige ruis te horen "en mijn plan is...", gevolgd door de grap dat de spot is ingesproken vanaf een mobiele telefoon (Argentinië staat bekend om zijn belabberde netwerk).

Net als elk medium moet Metro 10 procent van zijn zendtijd beschikbaar stellen voor spotjes. "Het kost ons 17 uur per week aan commerciële inkomsten", vertelt de populaire presentator Andy Kusnetzoff de luisteraars. Toch roept hij de luisteraars op wel te gaan stemmen "want het gaat immers over de toekomst van ons allemaal".

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden