Argentijn gaat crisis te lijf met zwarte humor

Het Filmfestival van Cannes herbergt behalve de competitie om de Gouden Palm ook de grootste filmmarkt ter wereld, en daar ging het er afgelopen weekend verhit aan toe. Zo dook tussen de honderden nieuwe filmprojecten opeens 'The Kidnapping of Freddy Heineken' op, de nog onvoltooide Amerikaanse film over onze biermagnaat, gebaseerd op het boek van Peter R. de Vries. De makers van de film, waarin Heineken wordt vertolkt door Anthony Hopkins, hopen met vertoningen op de befaamde 'Marché du Film' zoveel mogelijk kopers te lokken.

Als je Jim Jarmusch heet en een nieuw filmproject hebt met de werktitel 'Iggy Pop & The Stooges', heb je mazzel. Je wordt meteen opgepikt door een van de dailies die tijdens de festivaltiendaagse worden uitgebracht, en gretig worden gelezen. Anderen moeten meer moeite doen om hun waar aan te man te brengen.

Nederland liet afgelopen week ook van zich horen door in Cannes de nieuwe filmstimuleringsmaatregel voor filmproductie te lanceren. Dit om Nederland onder andere als locatie voor filmopnames aantrekkelijker te maken. In het Nederlandse paviljoen, dat direct grenst aan de baai van Cannes, wordt deze week dus vooral gepraat over geld.

In Argentinië doen ze dat anders. Daar hebben ze het niet over stimuleren en subsidiëren, maar maken ze gewoon een geweldige zwarte komedie over de hedendaagse obsessie met geld en macht, een film die via de have's en de have not's van deze wereld met geweldige wraakfantasieën op de proppen komt. Het gaat om 'Wild Tales' van de 38-jarige Damian Szifron uit Buenos Aires die dit weekend voor een grote verrassing in de competitie om de Gouden Palm zorgde.

'Wild Tales is very unique, personal and different cinema that should wake up the Boulevard de la Croisette', aldus artistiek directeur Thierry Frémaux. En daarmee is niets te veel gezegd. Het gaat om een 'portmanteau'-film, een paraplufilm waarin zes verschillende verhalen worden verteld over corruptie en economische en sociale ongelijkheid, en hoe zich dat in het dagelijks leven openbaart. In de schitterende openingsscène neemt een promovendus klassieke muziek wraak op iedereen die hem ooit vernederde of anderszins dwars zat, zijn professor, zijn psychiater, zijn vriendin, een heel vliegtuig vol. In een ander verhaal ontaardt een bruiloftsfeest in een inferno. En even verderop treffen we een architect die door een parkeerbon zo op drift raakt dat hij een bom tot ontploffing brengt. Denk nog even terug aan Michael Douglas in 'Falling Down', die op een snikhete dag in de file zijn gemoedsrust verloor, met moord en doodslag tot gevolg.

Zeer verfrissend om in competitie een komedie te treffen waarin de frustraties in het dagelijks leven met veel macabere humor tot uitdrukking worden gebracht. Szifron is de enige die - althans tot nu toe - de zaal aan het bulderen bracht. "De economische crisis in Argentinië heeft grote invloed op de manier waarop we ons gedragen", vertelde de regisseur gistermiddag in Cannes, "Maar in plaats van een drama wilde ik daar een wilde komedie over maken, met de absurditeiten van het kapitalisme waarmee we allemaal dagelijks worstelen."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden