Arabische vrouw is ster

Vier Arabische vrouwen veranderen de wereld door hun talkshow op MBC. Nu is er een documentaire aan hen gewijd.

Op de 20ste editie van het International Documentary Filmfestival Amsterdam (IDFA) gebeurt iets nieuws: ’docstars’, mensen die in documentaires worden geportretteerd, reizen vervolgens als ’hoofdrolspelers’ met de film mee naar festivals. Ze zijn er in groten getale. Soms ook ongevraagd.

In het speelfilmcircuit is het heel gewoon als een regisseur met zijn acteurs naar een festival reist. Niemand kijkt er van op als Paul Verhoeven en Carice van Houten samen op de rode loper in Venetië verschijnen. Van een echte ster gaat magie uit, dat wisten ze al in het Oude Hollywood van Marlene Dietrich, Greta Garbo en Marilyn Monroe.

En wat zou het saai zijn. Woody Allen zonder Scarlett Johansson. Martin Scorsese zonder Leonardo DiCaprio. En Steven Soderbergh zonder George Clooney. Maar het werkt ook omgekeerd. Een acteur heeft op een festival een professioneel platform. Carice van Houten staat sinds haar Venetiaanse première in vier nieuwe films tegenover respectievelijk Tom Cruise, Leonardo DiCaprio, Jude Law en Joseph Fiennes.

En zo dwalen er op dit moment zo’n zeventig tot tachtig ’docstars’ (documentairesterren) door Amsterdam. Grote kans dat u ergens op of rond het Rembrandtplein op Larry Flynt stuit. De steenrijke uitgever van pornoblad ’Hustler’ werd door de Newyorkse filmmaakster Joan Brooker-Marks geportretteerd in de documentaire ’Larry Flynt – The Right To Be Left Alone’. De geportretteerde – die niet op een dubbeltje hoeft te kijken – besloot op eigen titel een vliegreisje naar Amsterdam te maken. De eigen beeltenis achterna.

En zo treffen we ook de Franse middenvelder Vikash Dhorasoo, niet alleen hoofdpersoon maar ook co-regisseur van de documentaire ’Substitute’ waarin het leven van een professionele voetballer allerminst ideaal wordt voorgesteld.

Bij de première van ’Satellite Queens – Behind the Scenes of a Prime Time Arab Talk Show’ afgelopen zaterdagavond in Tuschinski, zaten twee van de vier geportretteerde dames te stralen op de eerste rij. Hun namen zijn in de catalogus niet te vinden. Ze waren er zaterdag ook niet om iets te zeggen. De blij betraande regisseuse Bregtje van der Haak kon haar ’hoofdrolspelers’ na de eerste publieke vertoning van de tv-documentaire (voor het VPRO-programma ’Tegenlicht’ gemaakt, op video, en amper een uur lang) wel in de armen vallen.

In ’Satellite Queens’ laat Van der Haak ons kennis maken met de populaire talkshow ’Kalam Nawaem’ die naar Amerikaans model werd opgezet en die via satellietzender MBC een groot publiek bereikt in de Arabische wereld. De talkshow hosts zijn vier vrouwen van verschillende komaf, zodat je je – precies zoals eerder bij de ’Spice Girls’ – altijd wel met eentje kunt identificeren. De oudere Egyptische moederfiguur, die vaak in het midden zit, wordt gecamoufleerd door een Libanese en Palestijnse in moderne spijkerbroek. De vierde is een beeldschone Saoedische moslima die de islam representeert en die weliswaar als enige is gesluierd, maar altijd kleurrijk, met goud- of zilverkleurige glitters, nooit zwart, waardoor ze tevens voor verandering staat. We zien ook even hoe rijk ze is. Ze heeft een privé-chauffeur, en ze gaat winkelen bij Dior alsof het de Hema is.

Het interessante aan de show is dat er niet alleen over kleding en make-up wordt gepraat (’Kalam Nawaem’ betekent ’Sweet Talk’) maar dat er ook – heel slim en niet zonder revolutionair elan – allerlei taboes aan de orde komen, zoals het hoge percentage echtscheidingen, homoseksualiteit, plastische chirurgie, masturbatie, incest, ontrouw. Het zijn thema’s die altijd werden weggemoffeld, maar die nu via het kleurrijke kwartet van ’Kalam Nawaem’ vele huiskamers worden ingeslingerd.

Door een paar zeer moderne, sterke, intelligente, hard werkende, goed verdienende vrouwen te portretteren – die allemaal ook opvallend goed Engels spreken – moet de man uit het Midden-Oosten het wel ontgelden. Voor hem is in deze documentaire de rol van de sukkel weggelegd. De Arabische vrouw is de ster, de ’docstar’.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden