Arabische miljarden voor Uber

TaxiplaTform | Is Uber een taxi- of een ICT-bedrijf? Dat maakt uit voor de groeikansen. Saudi-Arabië steekt er veel geld in.

Taxiplatform Uber timmert aan de weg. Gisteren haalde het bedrijf een investering binnen van 3,5 miljard dollar van het staatsfonds van Saudi-Arabië. Ook deed de Europese Commissie positieve uitspraken over bedrijven als Uber en Airbnb, die faciliteren dat particulieren goederen of diensten met elkaar delen tegen betaling. Vier vragen aan hoogleraar innovatiewetenschappen Koen Frenken van de Universiteit Utrecht.

Saudi-Arabië krijgt dankzij deze grote investering ook een plek in de raad van bestuur van Uber. Wat vindt u van deze ontwikkeling?

"Ik vraag me af of het slim is dat Uber zich aan zo'n regime verbindt. Het is toch eigenaardig dat Uber een land, of eigenlijk een schatrijke familie, zeggenschap geeft in het bedrijf. Voor Saudi-Arabië is het een manier om in andere zaken te investeren dan olie. Dat maakt het land minder afhankelijk van de olieprijs."

Wat heeft Brussel te zeggen over bedrijven als Uber en Airbnb?

"Niets, ze gaan er niet over. Deze bedrijven opereren in lokale markten. Het zijn dus gemeentes en landen die de regelgeving bepalen. Maar Uber doet zijn best om Brussel ervan te overtuigen dat ze er wel over gaan. Die truc hebben ze eerder toegepast in de Verenigde Staten. Daar hebben ze een andere status dan taxicentrale; ze profileren zich als ICT-bedrijf. Daardoor hoeven ze niet te voldoen aan allerlei regelgeving waar een taxibedrijf wel mee te maken heeft. Dat proberen ze nu ook in Europa. Als Uber wordt gezien als ICT-bedrijf, heeft Europa er wat over te zeggen, omdat zij gaan over een interne digitale markt. En anders niet."

Maar Uber is geen ICT-bedrijf?

"De Nederlandse rechter heeft geoordeeld dat Uber een transportbedrijf is, omdat het bedrijf zijn geld per rit verdient. Maar dezelfde kwestie wordt ook door het Europees Hof bekeken. Dat de communicatie plaatsvindt via een digitaal platform maakt het wat mij betreft nog geen ICT-bedrijf. Ter vergelijking: dan zou je een ouderwets taxibedrijf ook een telefooncentrale kunnen noemen omdat alles wordt geregeld via de telefoon."

Waarom heeft de Europese Commissie het hier over deeleconomie, terwijl Uber eigenlijk hoort tot de zogeheten klusjeseconomie?

"Dat is een onderscheid dat academici maken, maar media en politici doen dat vaak niet. Als iemand gebruikmaakt van Uber, gaat er een auto rijden die anders niet had gereden. Iemand gaat voor jou aan het werk: de op-afroepeconomie of klusjeseconomie. Bij liftplatform Blablacar rijdt iemand ergens heen en kunnen mensen meerijden. De capaciteit is er dus sowieso en wordt via de deeleconomie beter benut."

Brussel wil soepeler regels voor 'delen'

Brussel wil dat er snel uniforme regelgeving komt voor bedrijven als Airbnb en Uber. De Europese Commissie vreest dat de lappendeken van lokale regels de innovatie bij dit soort jonge ondernemingen belemmert. Overheden zouden een verbod wat betreft Brussel alleen in extreme gevallen moeten instellen. Ook het verplichten van vergunningen of licenties moet alleen als dit echt nodig is. Belangrijk is volgens Brussel dat er een duidelijk onderscheid komt tussen gebruikers die af en toe via zulke platformen iets delen en gebruikers die op professionele schaal zaken doen.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 de Persgroep Nederland B.V. - alle rechten voorbehouden