Apple hoopt met duurdere telefoons de omzet op te krikken

Een man houdt de nieuwe iPhone XS and XS Max vast tijdens een demonstratie in Cupertino, Californië. Beeld REUTERS

Als Apple met cijfers komt, dan zijn het duizelingwekkende cijfers. Maar de groei lijkt te stokken.

De tijd dat Apple dat eigenwijze computerbedrijf was dat leuke dingen maakte, maar daar nooit munt uit wist te slaan, is bijna niet meer voor te stellen. Het hoofdkwartier van het techconcern zetelt nu in Apple Park in Californië, gebouwd in een enorme cirkel, het op vier na duurste gebouw dat ooit in de wereld is neergezet. De omzet van het concern in de maanden juli, augustus en september was 62,9 miljard dollar, gerealiseerd door zo’n 125.000 personeelsleden en honderden miljoenen klanten.

Maar aan die duizelingwekkende cijfers hadden beleggers vandaag geen boodschap. Het aandeel Apple leverde flink in, nadat het bedrijf uit Cupertino met voorzichtige vooruitzichten was gekomen voor het laatste kwartaal van het jaar. Het belangrijkste kwartaal, vanwege de feestdagen en de koopjesdag Black Friday, die ook buiten de Verenigde Staten aan populariteit wint. 

Apple-topman Tim Cook verwacht een tegenvaller van 2 miljard dollar door moeilijke omstandigheden in opkomende markten en door ongunstige wisselkoersen.

Apple schat in dat de omzet in het eerste kwartaal van het nieuwe boekjaar, dat eindigt in december, tussen de 89 miljard en 93 miljard dollar bedraagt. Analisten hadden ­gerekend op minstens 93 miljard.

Eindeloos groeien

“Apple kan niet eindeloos blijven groeien, er komt een keer een rem op”, zegt Ferry Piekart, Apple-kenner en hoofdredacteur van techmagazine Machina. “Ze halen de aantallen verkochte iPhones niet meer en dat kan ook haast niet meer, omdat alle mensen nu wel vastzitten aan een platform, of dat nu Apple is of Android. Men hoeft ook niet meer per se de nieuwste telefoon, het is een vervangingsmarkt geworden.”

Dat is wel een heel lucratieve markt. Zodra het merk met het appeltje een nieuwe telefoon of tablet heeft ­gepresenteerd, loopt het wereldwijd storm. De populariteit van zijn eigen hebbedingen is tegelijkertijd een punt van zorg. “Zodra Apple, zoals vorige week, nieuwe producten uitbrengt, kunnen ze de vraag amper bijbenen”, zegt Piekart. “Het is al een logistiek ­wonder dat ze het iedere keer ­überhaupt voor elkaar krijgen om ­zoveel apparaten tegelijk te ­leveren.”

Omdat Apple tot nu toe wel voldeed aan de verwachtingen, komt de winstwaarschuwing bij beleggers toch behoorlijk onverwacht, zegt Paul Weeteling, beursanalist Apple bij IEX Media. “De omzet was in de vorige periode met 20 procent gestegen en stijgt komend kwartaal nog maar met 3 procent. De operationele kosten lopen bovendien op bij Apple, waardoor het resultaat eigenlijk stilstaat. Voor een bedrijf dat spullen verkoopt voor onder de kerstboom is dat een tegenvaller.”

Primaire behoefte

Weeteling kan slechts speculeren over de reden van Apple’s getemperde verwachtingen: “Apple is altijd wel wat conservatief in zijn prognoses, maar mogelijk verwacht het ­bedrijf daarnaast een wereldwijde ­terugval in het consumentenvertrouwen.”

Apple, dat vanaf nu geen verkoopaantallen van zijn apparaten meer gaat melden, verkocht in het vierde kwartaal 46,9 miljoen iPhones. De toestellen gingen gemiddeld voor 793 dollar over de toonbank. Een flink bedrag, dat precies aangeeft welke kant de techkolos opgaat, denkt Machina-hoofdredacteur ­Piekart: “Ze hebben echt een keuze gemaakt voor duurdere telefoons.”

Daarmee hangt het bedrijf wellicht te veel aan de iPhone, stelt hij. Maar: “Ze hebben ook weinig keus. Van alle apparaten is gebleken dat de telefoon de meest primaire behoefte vervult. Wie zijn portemonnee thuis heeft laten liggen, denkt: ze sturen me maar een ‘Tikkie’. Wie zijn telefoon is vergeten, gaat terug.”

Lees ook:

Apple en Samsung roken de vredespijp

Na zeven jaar komt een einde aan de ‘patentenoorlog’. Apple heeft een nieuw doelwit gevonden.

Apple blijft rivaal Samsung de baas door duurdere iPhone

Uit eerdere cijfers die Apple afgelopen zomer bekendmaakte, bleek dat de stevig geprijsde iPhone X populair is bij de consument.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden