Appen vanaf volgende zomer verboden voor fietsers en trambestuurders

Een fietsster gebruikt haar mobiele telefoon op de fiets op het Nijmeegse Keizer Karelplein. Beeld ANP

Per 1 juli 2019 is appen op de fiets verboden. Minister Cora van Nieuwenhuizen van infrastructuur en waterstaat stuurde dinsdag een wetsvoorstel hierover naar de Tweede Kamer.

 Ook is mobiel bellen of berichten sturen niet langer toegestaan voor trambestuurders en inzittenden van gehandicaptenvoertuigen.

Van Nieuwenhuizen kondigde het appverbod voor fietsers eind vorig jaar aan. Zij breidt het uit naar alle rijdende verkeersdeelnemers, omdat zij vindt dat ‘we veel verstandiger moeten omgaan met het gebruik van communicatieapparatuur in het verkeer’. Sinds 2002 is het al verboden om een telefoon vast te houden in de auto, op brom- en racefietsen en in gehandicaptenvoertuigen met een motor, in 2009 kwam daar de snorfiets bij.

Volgens de minister is de uitbreiding noodzakelijk, omdat het mobiele telefoongebruik sinds de introductie van de smartphone ‘enorm is veranderd’. Ook zijn fietspaden veel drukker geworden en zijn de snelheidsverschillen toegenomen, onder meer door de opkomst van de elektrische fiets.

In 2017 kwamen 206 fietsers om het leven in het verkeer, blijkt uit cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Dat waren er 17 meer dan in 2016 en het hoogste aantal in tien jaar tijd. Van Nieuwenhuizen schrijft dat uit onderzoek niet blijkt dat veel fietsers ernstig gewond raken of overlijden door telefoongebruik. “Maar elk door appen of bellen op de fiets veroorzaakt ongeval is er een te veel.”

Anticiperen

Het wetsvoorstel verbiedt het vasthouden van alle ‘mobiele elektronische apparaten’. Daarmee is ook het dragen van een tablet verboden. Ook wil de minister met die omschrijving vooruit lopen op toekomstige technologische ontwikkelingen. Voor het verbod volgend jaar kan ingaan, moet het parlement ermee instemmen. 

Lees ook:

Het verkeer weer veiliger maken? Het kan

Nederland telt weer meer verkeersdoden. Een teken aan de wand, maar oplossingen zijn voorhanden, zegt Peter van der Knaap, directeur-bestuurder van SWOV, het nationale instituut voor verkeersveiligheidsonderzoek.

Kun je met een stint wel veilig oversteken?

De elektrische bolderkar had het groene alternatief voor het taxibusje moeten worden. Er rijden er duizenden door Nederland. Donderdagmorgen kwamen in Oss vier kinderen om het leven bij een ongeluk met een dergelijke 'stint'.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden