ANWB bepleit rijstroken voor vrachtwagens

Beeld BELGA

De files zullen de komende jaren erger worden. Daarom komt de ANWB met tien adviezen aan de politiek.

Een eigen rijstrook voor vrachtverkeer, beter openbaar vervoer en minder woon-werkverkeer. Dat zijn de drie favoriete oplossingen om files terug te dringen, blijkt uit een peiling van de ANWB. In het rapport ‘Maak Nederland filevrij’, dat vandaag werd aangeboden aan de Tweede Kamer, doet de bond tien voorstellen om de doorstroming te verbeteren.

Nu de crisis voorbij is, wordt het in rap tempo drukker op de weg. Uit de Nationale Markt- en Capaciteitsanalyse bleek eerder dit jaar dat Nederland bij het ‘hoge scenario’ van 2 procent economische groei per jaar tot 70 procent meer files kan verwachten in 2030. Volgens het Kennisinstituut voor Mobiliteitsbeleid stijgt het reistijdverlies de komende vijf jaar met bijna een derde ten opzichte van 2016.

Tekst loopt door onder de afbeelding.

Beeld Trouw | ANWB

Rijstrook

In een poging deze doemscenario’s te beperken ging de ANWB met een ledenpanel rond de tafel om oplossingen te formuleren. Het voorstel om vrachtverkeer een eigen rijstrook te geven kreeg de meeste van de ruim 12.000 stemmen (23 procent).

Zeker op drukke wegen met relatief veel vrachtverkeer kan het slim zijn om vrachtauto’s een (extra) eigen rijstrook te geven, stelt de ANWB. Op de A16 en A20 bij Rotterdam gebeurt dat al. “Dat zorgt ervoor dat het vrachtverkeer daar nu beter door kan rijden”, zegt Ton Hendriks, verkeersdeskundige van de ANWB. “Ook op de drukke A1, de A15 en de A67 zitten het vrachtverkeer en personenauto’s elkaar in de weg.”

Bert van Wee, hoogleraar transportbeleid aan de TU Delft, is niet onder de indruk van de ANWB-oplossingen. Het aanleggen van extra stroken voor vrachtwagens is ‘gruwelijk duur’, zegt hij. En bij de andere optie – bestaande stroken reserveren voor vrachtverkeer – moet het overige verkeer over minder stroken worden geperst. “Dan gebruik je de capaciteit van de weg juist minder goed. Een inhaalverbod voor vrachtwagens is effectiever.”

Rekeningrijden

Opvallend afwezig op de lijst is de kilometerheffing, een maatregel die door wetenschappers al jaren de beste remedie tegen het fileprobleem wordt genoemd. Volgens Van Wee heeft de ANWB rekeningrijden bewust niet in de lijst met voorstellen opgenomen om hun leden niet ongerust te maken. “Ze weten best dat geen enkele maatregel ook maar in de buurt komt van het betalen per kilometer. Als je een deel van de motorrijtuigenbelasting laat vervallen en omzet in een belasting per kilometer én je laat die afhangen van tijd en plaats, dan kun je het verlies aan reistijd door files halveren.”

De ANWB erkent dat rekeningrijden een ‘heet aardappeltje’ is. “Uit eerder onderzoek bleek dat 65 tot 70 procent van onze leden achter het principe van betalen naar gebruik staat”, zegt een woordvoerder. “Maar als het op concrete maatregelen aankomt, zijn veel leden niet voor spitsheffing of rekeningrijden.”

Ook in Den Haag ligt de maatregel gevoelig. Het nieuwe kabinet gaat ‘zo spoedig mogelijk een kilometerheffing invoeren voor vrachtverkeer’. Over personenauto’s wordt met geen woord gerept. 

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden