Antwerpse haven is een lastige horzel voor Rotterdam

Overslag | De Rotterdamse haven, de modernste overslaghaven ter wereld, heeft te kampen met flinke concurrentie. Onverwacht.

De overslag in de Rotterdamse haven is in het eerste half jaar van 2016 licht gekrompen, terwijl concurrent Antwerpen het beter doet. De Belgische haven is een vervelende horzel aan het worden voor de overslag in de Maasstad.

Er werden 3 procent minder goederen overgeslagen dan in dezelfde periode vorig jaar. Ondanks dat 's werelds modernste containerterminals op Maasvlakte 2 nu echt op stoom komen, werden er 2,8 procent minder containers doorgevoerd.

Niets om je zorgen over te maken, zegt directeur Allard Castelein van het Havenbedrijf. Vorig jaar had de haven een extreem goed eerste half jaar en de uitgangspositie voor Rotterdam is prima. Toch kan concurrent Antwerpen elk half jaar betere cijfers voorleggen. En dat steekt toch een beetje in Rotterdam.

In Antwerpen groeide de overslag afgelopen jaar met 3,6 procent. De containeroverslag zelfs met maar liefst 4,4 procent. Allemaal containers die Rotterdam ook had willen lossen. Castelein: "Het is nooit leuk als je lading verliest aan andere havens."

De afgelopen jaren vond een enorme schaalvergroting plaats in de containervaart. In tien jaar tijd groeide het aantal schepen met meer dan 18.000 containers in Rotterdam met 32 procent. Bovendien vormen rederijen allianties, zodat ze schepen tot de nok toe kunnen vullen. Alles om kosten te drukken.

Tot voor kort dachten de havenbonzen dat de schaalvergroting alle rederijen naar Rotterdam zou drijven. Geen haven is immers zo diep en zo goed bereikbaar. Om in Antwerpen te komen, moeten de reusachtige containerschepen rekening houden met het getij, en door een zeesluis heen.

Toch kiest 2M, de alliantie van Maersk en MSC, vooralsnog vaker voor Antwerpen. Castelein: "2M weet Antwerpen bijzonder goed te vinden. Bovendien profiteert Antwerpen van vracht die overkomt uit Zeebrugge."

Castelein bezoekt ondertussen de overal ter wereld rederijen. Hij wijst op ontwikkelingen die Rotterdam weer de meest florerende containerhaven van Europa moeten maken.

Zo is de arbeidsonrust van de voorbije twee jaar voorlopig bezworen. De vakbonden hebben een werkgarantie van vier jaar afgedwongen voor de havenwerkers die vreesden werkloos te worden door automatisering. Afgelopen januari legden ze alle containerterminals nog een dag stil. Rederijen weken daardoor uit naar andere havens.

Maar juist de automatisering moet Rotterdam er verder bovenop helpen. In de traditionele scheepvaart staat digitalisering in de kinderschoenen. Het Havenbedrijf werkt aan een systeem waarin rederijen, terminals en loodsen informatie kunnen delen. Dan hoeven schepen zo min mogelijk te wachten als ze Rotterdam binnenvaren. Castelein: "Dat scheelt tienduizenden euro's per schip." Dat is een flink bedrag voor de grote rederijen, die begin dit jaar hooguit 250 euro wilden uitgeven per container.

En dan is er Maasvlakte 2. Nergens ter wereld worden containers zo snel, met zo weinig mankracht gelost. Castelein: "De nieuwe terminals sloegen vorig jaar 300.000 containers over. Afgelopen half jaar was dat al 600.000. We verwachten dit jaar op 1,5 miljoen uit te komen." De nieuwe containerbedrijven moeten voorkomen dat de haven vastloopt, zoals in 2015, toen de terminals in de zomer overvol waren.

Het Havenbedrijf kijkt met optimisme naar de toekomst, maar wanneer zijn ze in Antwerpen weer eens jaloers als Rotterdam zijn overslagcijfers presenteert? Castelein: "De verwachting is dat ons tweede halfjaar beter zal zijn dan het eerste. Dat zal het eerste teken zijn van de kentering."

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden