Anton Corbijn haat digitale camera's

De 62ste Berlinale opent vanavond met een film over de Franse revolutie: 'Les Adieux à la Reine' van Benoît Jacquot. Belangrijk verschil met een film als Sofia Coppola's 'Marie Antoinette' is, dat we het allemaal zien door de ogen van de bedienden, met name Marie Antoinette's voorlezeres Agathe, gespeeld door Léa Seydoux. Het Filmfestival van Berlijn mikt met het historische spektakel over het Franse revolutiejaar 1789 uiteraard op parallellen met de hedendaagse revoluties in de Arabische wereld, die aan bod komen in een speciaal programma: 'Fokus Arabischer Frühling'.

Het internationale gezelschap dat zich deze week buigt over de vijfentwintig gegadigden voor de Gouden Beer wordt voorgezeten door de Britse regisseur Mike Leigh. Hij wordt bijgestaan door onder meer de Iraanse Gouden Beer-winaar van vorig jaar (Asghar Farhadi met 'A Separation') en de Nederlandse fotograaf en filmer Anton Corbijn. De documentaire die Klaartje Quirijns van hem maakte, 'Anton Corbijn Inside Out', gaat als zogeheten Berlinale Special in wereldpremière.

Best een uitdaging om een portret te maken van een kunstenaar die zelf zijn hele leven kunstenaars portretteert, en die eigenlijk niet zo graag over zichzelf praat. Maar Quirijns slaagt er wonderwel in om de eenzaamheid van de domineeszoon uit Strijen te laten doorklinken in zijn latere leven als werelberoemd fotograaf en filmer, hoppend van de ene naar de andere kale hotelkamer, van een foto-sessie met U2 naar een film met George Clooney.

Vader die altijd aan het werk was en nooit over iets praatte. Zoon die altijd aan het werk is, en op 56-jarige leeftijd zichbaar moeite doet om wél te praten. 'Dat je je thuis voelt in gedachten over ongelukkig zijn', zegt Corbijn. Hoe hij dan met een vegertje het graf van zijn vader afstoft. En hoe hij een gesprek voert met zijn oude, vergeetachige moeder. Het is pure poëzie. De zoon die overal de hemel in wordt geprezen, maar zo graag iets liefs hoort van zijn moeder. De oude mevrouw die dat nog steeds ontwijkt.

'Anton Corbijn Inside Out' behoort tot het handjevol Nederlandse films dat een plek wist te veroveren in Berlijn. Uitgekeken wordt ook naar 'Hemel', het speelfilmdebuut van Sacha Polak, en naar twee nieuwe jeugdfilms: 'Snackbar' van Meral Uslu en 'Kauwboy' van Boudewijn Koole.

Onder de vijfentwintig films die kans maken op de Gouden Beer zit een Filippijns kidnap-avontuur met Isabelle Huppert, en een hernieuwde kennismaking met de gebroeders Taviani die in een Romeinse gevangenis de repetities volgden voor een opvoering van Shakespeare's 'Julius Ceasar'. Tom Hanks treedt aan in de bestseller-verfilming 'Extremely Loud en Incredibly Close'. En in een Berlinale Special zet Keanu Reeves eindelijk de voors en tegens van digitaal filmen op een rij, via interviews met David Lynch, Martin Scorsese, James Cameron en Lars von Trier.

Klaartje Quirijns legde in haar documentaire alvast een reactie vast van Anton Corbijn: 'God, ik haat digitale camera's!' Corbijn laat er geen misverstand over bestaan, hij is en blijft een liefhebber van de ouderwetse, analoge film en de grove korrel.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden