Antillianen controleren beter op slikkers dan KLM

WILLEMSTAD - De aanpak van bolletjesslikkers is bij de Antilliaanse maatschappij Dutch Caribbean Airlines (DCA) effectiever dan bij de KLM. Ze schrikt meer af. Daarom worden bij DCA per vlucht gemiddeld nog maar vijf passagiers geweigerd, terwijl dit aantal bij de KLM nog steeds 20 tot 25 bedraagt.

Het CDA heeft twee weken geleden nog gedreigd met het intrekken van de landingsrechten van DCA als deze maatschappij niet meer doet om de drugssmokkel een halt toe te roepen. Maar volgens advocaat-generaal B. Swagerman van het openbaar ministerie op Curaçao is de grootste Nederlandse regeringspartij slecht op de hoogte van de huidige situatie.

Swagerman benadrukt dat de passagiers van KLM en DCA op exact dezelfde wijze worden gecontroleerd op vliegveld Hato door een speciaal team, bestaande uit justitie, politie en douane. Het verschil tussen de luchtvaartmaatschappijen is dat de KLM de passagiers op basis van een negatief reisadvies van het Hato-team zelf weigert. Bij DCA wordt de passagier door het Hato-team de toegang tot de vlucht ontzegd.

Dit kleine verschil heeft grote gevolgen. Want het ticket van KLM blijft geldig, passagiers kunnen hun geld terugkrijgen of op een andere dag alsnog meevliegen. Bij DCA vervalt het ticket en is de reiziger zijn geld kwijt.

Dit is zeer waarschijnlijk de oorzaak dat bij de KLM het aantal weigeringen nauwelijks is gedaald vergeleken met april en bij DCA wel. In april werden bij DCA nog ruim dertig bolletjesslikkers per vlucht geweigerd. Nu is dat aantal gemiddeld vijf per vlucht.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden