Angstbeeld: apartheid in het onderwijs

Blijft de gemengde school ondanks alles het ideaal, was zaterdag de vraag aan de lezers. Zij verdedigen hartstochtelijk dat kinderen uit alle culturen in één klas zitten.

Voor ons is het samen naar school gaan met kinderen van verschillende etnische achtergronden een fact of life. Het is blijkbaar de tijdgeest om onderzoeksgegevens over etnische segregatie tot deze proporties op te blazen. Want er zijn nog wel honderd andere factoren te onderscheiden die een correlatie hebben met leerprestaties. Wat dacht je van kleine klassen en goede docenten.

De wijk waar ik woon, in het Utrechtse Lombok, is gemengd, net als alle basisscholen. Onderzoek liever hoe we ervoor kunnen zorgen dat als jongens en meisjes, wit en zwart, kansrijk en kansarm bij elkaar in de klas zitten, er goed onderwijs is voor alle leerlingen.

Esmeralda Francino Utrecht

Mijn eerste reactie was: fijn, weer een schuldgevoel minder voor de vaders en moeders die van hun eigen kind geen ’experiment’ willen maken en nu lezen dat de witte school niet alleen voor hun kind beter is, maar ook voor dat allochtone kind. Maar dan de realiteit. Een ’goede score’ lijkt volgens hoogleraar Dronkers samen te hangen met ’niet afwijken’. De meisjesschool en jongensschool zijn wellicht ook veel effectiever dan de gemengde school. Het gescheiden houden van soort vind ik achterhaald. Meisjes spelen vooral met meisjes en jongens met jongens en toch zien we allemaal de waarde van een gemengde school. Zijn verschillen in soort werkelijk ineffectief? Ik denk juist van niet. Het stelt wel hogere eisen aan de leerkrachten. Al jaren pleit het bedrijf waar ik voor werk voor de voordelen van diversiteit, zoals het werken met mannen én vrouwen. Zakelijk succes wordt simpelweg groter door verschillen op waarde te schatten en er gebruik van te maken. De gemengde school blijft dus dankzij alles het ideaal.

Daisy Rood Rotterdam

Dronkers zegt dat islamitische kinderen slecht scoren op school. Heeft hij maar naar één religie gekeken? Ik heb altijd begrepen dat katholieken het beste presteerden in het onderwijs. Of ze dat op gemengde scholen ook doen? Over protestanten en doopsgezinden weet ik niets. Vrijgemaakte gereformeerden zouden ook een aardige groep zijn om te onderzoeken. Het maakt niet uit om welke religie het gaat, wel om de religieuze levenssfeer. Het hanteren van een cultuur – religieus of niet – is makkelijker in een niet-gemengde school. De uitdaging van de gemengde school is groter, de meerwaarde is het leren kennen van al die verschillende culturen. Er is dus nog wel wat te doen!

B. Beugels Groningen

Natuurlijk moet de gemengde school blijven, alleen al om ons voor apartheid te behoeden. De schooltijd is ook een tijd waarin men leert om samen te werken, vriendschappen te sluiten en kennis maakt met de wereld. Boeiend zou zijn om ook eens onderzoek te doen naar punten als samenwerking, respect, toewijding, verdraagzaamheid of zingen en dat over tien jaar te herhalen. Want deze zachte items zijn minstens zo belangrijk voor succes in het leven dan alleen taalvaardigheid waar nu vooral op gescoord is.

Henk Sieben Rekken

Als het argument ’uit onderzoek is gebleken’ in de strijd wordt geworpen, gaat bij mij een alarmbel af.

Dronkers heeft ongetwijfeld gelijk, maar dat heeft op zichzelf, los van wát en hóe hij precies gemeten heeft, niets te betekenen. Het lijkt me dat hij voorbijziet aan de vraag in hoeverre het onderwijs aan kinderen bijdraagt aan hun integratie in de samenleving. Niet de formele taalontwikkeling speelt daarin de hoofdrol, maar de communicatieve ontwikkeling in het dagelijkse leven. Dat laatste valt voor een kind in belangrijke mate samen met de school. Wie daar separatie zaait, zal desintegratie oogsten.

Wim Wattel Middelburg

Kijk eens goed naar de vergaderzaal van de Verenigde Naties. En kijk goed naar de gemengde school. Wat zie je dan? Precies! Een bonte verzameling van mensenkinderen uit diverse landen en culturen. En dat is helemaal in overeenstemming met de Charta van de Mensenrechten én het eerste artikel van onze Grondwet. Onderwijs mag niet uitmonden in een systeem van multiculturele apartheid; getto’s waarin ieder voor zich is en God tegen allen.

René Jacobs Amsterdam

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2019 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden