Angst voor Chinese webshop slaat om in massale koopjesjacht

Buitenlandse webwinkels zijn populair in Nederland. Vooral Chinese webshops kunnen rekenen op veel belangstelling.

Online shoppen via AliExpress, Focalprice of Banggood, we doen het steeds vaker. In 2016 besteedden Nederlanders 190 miljoen euro in Chinese webwinkels, een groei van 59 procent ten opzichte van een jaar eerder. Ruim één op de vier Nederlanders van vijftien jaar en ouder winkelde bij een buitenlandse webshop en zij gaven daar in totaal 637 miljoen euro uit. Een stijging van 24 procent, zo blijkt uit cijfers van Thuiswinkel Markt Monitor.

Met een aandeel van 30 procent zijn Chinese webshops verreweg het populairst in Nederland. Het meest gekocht bij Chinese webwinkels zijn telecomproducten en consumentenelektronica. "Hierbij gaat het vooral om de goedkopere en kleinere items waarbij een snelle levering minder van belang is", zegt Thuiswinkel-directeur Wijnand Jongen.

De toename van online aankopen in het buitenland gaat gelijk op met de bestedingen bij Nederlandse webshops. Die stegen vorig jaar met 23 procent tot ruim 20 miljard euro, zo werd al eerder bekend. Dit betekent dat 3 procent van de online aankopen door Nederlanders in het buitenland wordt gedaan, net als in het jaar 2015.

"Dat cijfer laat zien dat webwinkels in Nederland uitstekend gepositioneerd zijn. We zien een verbreding van de online markt. Er wordt digitaal meer in Nederland én meer in het buitenland gekocht. De verwachting is ook dat bestedingen bij zowel Nederlandse als buitenlandse webshops blijven groeien", aldus Jongen.

Nederlandse consument is huiverig

De digitale aankopen over de grens zijn uitgesplitst in producten en diensten. 384 miljoen euro werd uitgegeven aan onder meer telecomproducten, kleding en speelgoed; een groei van 41 procent. De verkoop van vliegtickets en concertkaartjes en de opbrengst van financiële dienstverlening stegen met 5 procent tot 253 miljoen euro.

"Opvallend is dat de aankopen van producten in webwinkels in het buitenland harder groeien dan op webshops in Nederland", zegt Gino Thuij van het bureau GfK dat het onderzoek uitvoerde. "De Nederlandse consument is huiverig, vooral als het gaat om privacy. Maar voor koopjes durven steeds meer Nederlanders te kijken naar Chinese webwinkels, en die trend zal waarschijnlijk doorzetten."

Net als bij de online verkopen in Nederland wordt er in buitenlandse webwinkels steeds meer geld uitgegeven aan schoenen en lifestyle. Bestedingen in het buitenland binnen dit segment stegen met 125 procent, in Nederland met 44 procent. De digitale verkoop van speelgoed en kleding steeg ook bij Nederlandse digitale winkels fors, beide met maar liefst 75 procent.

Behalve bij Nederlandse en Chinese shops winkelen Nederlanders op internet het meeste bij Duitse bedrijven, die een marktaandeel hebben van 15 procent. Britse webshops moeten het doen met een aandeel van 14 procent, terwijl een op de tien online buitenlandse aankopen in de Verenigde Staten wordt gedaan.

De Thuiswinkel Markt Monitor is gebaseerd op aankopen bij anderstalige webshops. Bestedingen bij bijvoorbeeld het Duitse Zalando, de op twee na grootste webwinkel in Nederland, zijn niet meegenomen. "De website van Zalando is helemaal in het Nederlands, dat voelt voor de consument niet als een buitenlandse aankoop", aldus Thuij. Aankopen op Amazon tellen wel mee, de Amerikaanse webgigant heeft nog geen Nederlandse site.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden