Anders Moberg: Ik heb een dikke huid

Ahold heeft dringend een nieuwe strategie nodig en daarop heeft Anders Moberg zich geconcentreerd. De nieuwe topman van het supermarktconcern had daarom weinig aandacht voor de commotie over zijn inkomen.

ZAANDAM - ,,Op een gegeven ogenblik heb ik echt gedacht: 'Wat doe ik hier? Waarom wil ik dit? Is het ergens anders niet veel leuker?''

Anders Moberg, de nieuwe topman van Ahold, laat in het gesprek doorschemeren vorige week wel overvallen te zijn door de commotie over zijn inkomen, maar er niet wakker van te liggen. ,,Ik ben er niet van geschrokken, nee. Ik heb een dikke huid. Dat krijg je wel na vele jaren in het internationale bedrijfsleven.''

Ook de uitstraling van zijn riante inkomen naar het personeel, toch de belangrijkste schakel om het op de grond liggende concern er weer bovenop te helpen, heeft Moberg niet in de gaten gehad. Het verwijt dat hij gebrek aan empathie toont, glijdt van de ontspannen overkomende Moberg af. ,,Ik heb over het effect van de hoogte van mijn salaris niet nagedacht. Dat salaris is op een gegeven ogenblik overeengekomen met de commissarissen en is verder een zaak tussen commissarissen en aandeelhouders. Dat salaris is conform internationale maatstaven en vergeet ook niet dat het leiden van Ahold op dit moment een enorm afbreukrisico met zich meebrengt. Ik ben gewend te worden beoordeeld op mijn prestaties. Daarom heb ik me op die vergadering van aandeelhouders vorige week volledig willen richten op de inhoud van de nieuwe Ahold-strategie.''

Blijft merkwaardig dat commissarissen hun met Nederlandse gewoonten onwennige nieuwe bestuursvoorzitter niet beter gecoacht hebben. ,,Wellicht hebben ze het me wel gezegd, maar ik was zo bezig met de nieuwe strategie. Ik dacht niet aan andere zaken.''

Moberg, groot geworden bij Ikea dat niet beursgenoteerd is en dus niet te maken heeft met lastige aandeelhouders, kent de discussie die op dit ogenblik in Nederland wordt gevoerd over de macht van de aandeelhouders. Die moet groter, zegt de commissie onder leiding van voormalig Unilever-topman Tabaksblat. Moberg houdt zich daarover ietwat op de vlakte. ,,Nederland is een uitstekende omgeving voor internationaal opererende concerns, maar men moet hier oppassen dat die bedrijven niet te veel druk ondervinden in hun werkwijze.''

Bedoelt Moberg dat de aandeelhouders, aangevoerd door Peter Paul de Vries van de Vereniging van Effectenbezitters, te veel macht dreigen te krijgen? ,,Ik weet niet hoe voorheen de machtsverhoudingen in Nederland lagen. Maar meneer De Vries als vertegenwoordiger van de kleine aandeelhouders moet wel zijn verantwoordelijkheid kennen. Hij maakte er vorige week op de aandeelhoudersvergadering een hele show van. Hij gedroeg zich als een grote aandeelhouder met alle gevaren van dien voor de aandelenkoers. In vele landen is de rol van de aandeelhouder in discussie. De rol van de kleine aandeelhouder ten opzichte van zijn grote tegenhanger moet zich daarbij nog uitkristalliseren. Ik heb geen kritiek op De Vries, maar hij heeft zijn verantwoordelijkheid net zoals ik die heb.''

Moberg laat doorschemeren dat, voordat hij tekende bij Ahold, hij eigenlijk geen topfunctie meer ambieerde. ,,Het vreet tijd. Je ziet je familie nauwelijks. Ik vroeg me echt af of ik het niet eens wat rustiger aan moest gaan doen.'' En toen kwam Ahold langs. ,,Ik ben een tijdje consultant geweest, maar ik wilde toch weer echt iets doen. En Ahold vind ik een juweel van een bedrijf met zeer veel uitstraling. Veel van mijn raadgevers hebben het me ontraden, maar ik heb toch ja gezegd ondanks alle risico's. Ik ben opgegroeid met retail. Daar verlangde ik weer naar terug''

Voordat Moberg begin mei aantrad als waarnemend bestuursvoorzitter had hij al een idee welke kant hij met het concern op wilde. Hij wil echter niet zeggen wat hem het meest verraste toen aantrad. ,,Dat houd ik liever voor me. Maar Ahold is een complex bedrijf dat lastig te sturen is. Er is een grote schuldpositie opgebouwd. Ik heb geleerd, bij Ikea, maar ook bij andere concerns dat je eerst het geld moet verdienen wil je het kunnen uitgeven.''

Moberg gaat Ahold stevig op de schop nemen. ,,We gaan het concern anders organiseren. De onderdelen die blijven moeten integreren. Er moet meer gestandaardiseerd worden zodat de kosten fors omlaag kunnen en er moet één bedrijfscultuur komen, zodat we elkaar waar ter wereld kunnen verstaan.''

Een Ikea-model dus? ,,Dat is een voorbeeld, maar er zijn er meer die door integratie en standaardisering hun kosten laag houden en daardoor zeer succesvol zijn.'' Zoals? ,,Hennis & Mauritz, Wal Mart, Home Depot (Amerikaans doe-het-zelfconcern waar Moberg heeft gewerkt, KdV). En in de foodretail? ,,Carrefour en Tesco zijn voorbeelden van supermarktconcerns die met de éénbedrijfsbenadering goed slagen. Dat gaan we bij Ahold nu ook doen.''

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden