Andere winkels lijden mee met V&D

Reportage 'La Fashion Italia' in Rotterdam liep goed, tot V&D failliet ging. Ook de andere winkels die in hetzelfde pand zaten, hebben het moeilijk. Haast niemand weet dat de winkels op de eerste verdieping in het pand nog open zijn.

Naser Sohrabi wijst naar de jeans: "Die waren zeventig euro per stuk. Nu verkoop ik ze voor zestig, twee voor honderd euro." 'La Fashion Italia' liep goed, tot V&D failliet ging. De knalrode- en blauwe schoenen zijn van veertig naar dertig euro per paar gegaan.

Sohrabi moet wat. Sinds V&D de deuren sloot, bezoeken nauwelijks nog mensen het immense pand in de Rotterdamse binnenstad. Weinigen weten dat zijn modezaak op de eerste verdieping zit. Af en toe lopen bezoekers langs die tevergeefs naar restaurant La Place op de bovenste etage gingen. Anderen kijken door de rolluiken van het failliete warenhuis in. Sohrabi pakt een multomap met de omzetten van afgelopen jaren erbij: vorig jaar verdiende hij tussen de 200 en 500 euro per dag. Nu is dat de helft.

Sohrabi, die pas vier jaar geleden vanuit Afghanistan naar Nederland kwam, nam de winkel ruim twee jaar geleden over van de vorige eigenaar.

Naast La Fashion Italia zijn er nog drie winkels in het winkelpand van vijf verdiepingen. Een schoonheidssalon, een kapper en de juwelierszaak Elegantino. Daar zijn ze niet in paniek, zegt juwelier Tomas Kavas, die met zijn vrouw Tulay in de winkel staat. Tulay Kavas: "We gaan alles uitverkopen. Gelukkig hebben we vaste klanten. En veel mensen bezoeken onze internetsite, zodat ze zien dat we nog wél open zijn." Ze hoopt dat er snel een huurder komt voor de vijf etages die V&D achterlaat. "Als het maar geen grote outletstore wordt, dan gaan wij ergens anders heen."

Veel meer dan Elegantino en de kapperszaak, moet Sohrabi het van passanten hebben.

Inmiddels hangen er op de begane grond posters om aandacht te trekken van het publiek dat de Koopgoot uitkomt. Ook heeft Sohrabi paspoppen neergezet. In zijn magazijn ligt er een in stukken, vernield. "Een paar jongens wilden de kleding eraf halen. Gelukkig zag een beveiliger van een ander pand het op de camera. Hij kon ze gelijk pakken."

Voorheen hielden de beveiligers van de V&D ook een oogje in het zeil bij de andere winkels, die geen geld hebben om er zelf een in te huren. Nu ze weg zijn, wil Sohrabi niet dat zijn medewerkster nog langer contant geld aanneemt.

Over twee maanden verloopt zijn huurcontract, dan komt ook een winkelruimte aan de straatkant vrij, waar La Place een lunchroom had. Sohrabi hoopt dat de pandeigenaar hem tot die tijd matst. "In goede tijden heb ik altijd de huur van 3600 euro betaald, in totaal al anderhalve ton. Dan kan hij nu toch tijdelijk vijftig procent korting geven?"

Zo niet, dan weet hij niet of hij het redt. "Voor mij is dat geen probleem. Ik kan op straat slapen. Maar ik heb een vrouw en twee kinderen, van vier en van tien. Die kunnen niet de straat op."

Het faillissement van V&D kent niet alleen maar verliezers. De Hema krijgt meer klanten na de sluiting van V&D, zegt een woordvoerder: "Wij zien dat onze vestigingen die in de buurt van een voorheen V&D vestiging gelegen zijn, meer bezoekers krijgen dan voorheen." Over omzet doet de HEMA geen mededelingen.

Winkelleegstand groeit stevig door failliet warenhuis

Door de sluiting van de inpandige La Place-restaurants, zijn lunchrooms in de binnensteden meer omzet gaan draaien. Vorige week signaleerde RTV Drenthe al dat eettentjes in de Assense binnenstad het beter doen sinds de sluiting van La Place. Ook Dordts Genoegen, onderin het voormalige V&D-pand van Dordrecht, is meer omzet gaan draaien, zegt medewerkster Patricia van Dorssen. "Afgelopen week was het sowieso drukker vanwege de vakantie. Maar het zat de afgelopen dagen ook helemaal vol." Terwijl het normaal gesproken rustig is, deze tijd van het jaar.

Dordts Genoegen heeft nu profijt van het sluiten van V&D, maar Van Dorssen moet nog maar zien of dat op de langere termijn nog zo is. Door de faillissementsgolf zal de Dordtse binnenstad in de toekomst wellicht minder bezoekers trekken. "We hebben gelukkig een grote trekker met de nieuwe Primark. We doen ons best dat mensen blijven denken: die binnenstad is toch wel gezellig, laten we naar een terrasje gaan."

Lunchrooms profiteren van sluiting La Place

Het faillissement van warenhuisketen V&D heeft gezorgd voor veel meer winkelleegstand. Volgens vastgoedadviseur Colliers International is bijvoorbeeld in de binnenstad van Utrecht 16 procent van het winkeloppervlak buiten gebruik. Voor het omvallen van V&D was dat nog circa 3 procent.

"V&D had enorme winkels met heel veel vierkante meters vloer. De impact van de sluitingen is daardoor aanzienlijk'', zegt onderzoeker Bart Stek van Colliers.

In Den Haag en Den Bosch is de leegstand volgens hem opgelopen van 7 naar 15 procent, in Leiden van 8 naar 16 procent. Ook in enkele kleinere steden zijn de gevolgen fors.

Door het wegvallen van V&D staat in het centrum van Amstelveen in een klap bijna een kwart van het winkeloppervlak leeg. De leegstand steeg van 1 naar 24 procent. In Leidschendam gaat het om een toename van 10 naar 26 procent.

Alles bij elkaar betekent de ondergang van V&D dat de winkelleegstand in Nederland met 350.000 vierkante meter is opgelopen.

De toekomstperspectieven wat betreft het vinden van nieuwe huurders voor de circa zestig oude V&D-panden verschillen nogal. Ongeveer twintig van de warenhuizen die minder gunstig waren gelegen, zouden wel eens langere tijd leeg kunnen blijven. In deze steden zijn volgens Colliers meer problemen te verwachten.

De ervaring leert dat mensen bij langdurige leegstand hun looproutes door de binnenstad aanpassen, waardoor er ook in de directe omgeving van de vroegere V&D's minder gewinkeld zal worden en zelfs nieuwe leegstand kan ontstaan. Een dergelijk scenario zou bijvoorbeeld kunnen spelen in de plaatsen Gorinchem, Sittard, Doetinchem en Beverwijk.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden