Amusant acteerdebuut van koningin Elizabeth

Een optimistische natie herrijzend uit de as. Dat beeld schotelde regisseur Danny Boyle ons voor in zijn spectaculaire openingsshow van de Olympische Spelen. Amper een jaar na de rellen in Londen, en midden in de eurocrisis leek Boyle ons toe te roepen: 'Crisis? What crisis? Niet zolang we Mr. Bean hebben , J.K. Rowling en Paul Mc Cartney'.

'The Isles of Wonder', geïnspireerd op 'The tempest' van Shakespeare, was een eigentijdse, of beter gezegd tegendraadse show. Met duidelijke politieke statements. Dansers brachten een ode aan de Britse staatsgezondheidszorg NHS, en de multiculturele samenleving zat als een veelkleurig lint door de ceremonie heengeweven. Geen stiff upperlip-repertoire als 'Pomp and cirumstance' en 'Land of hope and glory', maar 'Tubular bells' en 'Bohemian rhapsody', wonderlijk vermengd met religieuze hymnes als 'Abide with me'. Toen de Schotse zangeres Emeli Sandé dit lievelingslied van Ghandi zong, kon je in het stadion een speld horen vallen.

Met licht- en geluidseffecten schiep Boyle een overdonderende Britse mix van verleden, heden en toekomst. En dat alles in sneltreinvaart, maar dat mag je verwachten van de regisseur van 'Trainspotting'. Van het plattelandsleven tijdens Shakespeare ging het naar de fabriekspijpen van de Industriële Revolutie, de suffragettes en de beide Wereldoorlogen. Een minuut later zaten we in een smeltkroes van culturen, flower power en Sgt. Pepper's lonely hearts club band.

Prachtig en vrolijk, maar de samenhang? Net toen ik in mijn schrijfblok wilde noteren dat de NOS-commentatoren Jack van Gelder en Léon de Haan ons eindelijk het Grote Onderlinge Verband moesten onthullen - zij zaten tenslotte bij de generale repetitie - waren we al weer aanbeland bij de explosieve cocktail Mud en Sex Pistols.

Met Boyle koos Londen voor de filmische kwaliteit van een Oscarwinnaar, maar op tv kwam die belofte niet uit. Er gebeurde in het Olympisch Stadion te veel voor het kleine tv-scherm. Aan Van Gelder en De Haan te horen hadden zij een goed totaaloverzicht, maar in de huiskamer bewoog je je hoofd vlug van links naar rechts om dan spijtig te constateren dat er alweer een staalarbeider uit beeld was gevallen. De tribunes mochten zich, volgens de commentatoren, zeer betrokken voelen, thuis had je toch een beetje het gevoel van een suffragette zonder stemrecht.

Neemt niet weg dat Boyle een volks spektakel bedacht. Hij deed het voor u en mij, en die miljoenen anderen. Zelfs koningin Elizabeth stelde zich ten dienste van het volksvermaak, toen ze zich uit Buckingham Palace liet 'ontvoeren' door James Bond (Daniel Craig). Van een body double wilde ze, volgens de Britse pers, niets weten. Ze stond erop zelf te acteren.

Eenmaal veilig aangekomen in het stadion moet het 'God save the Queen' haar extra geruststellend in de oren hebben geklonken. Dat Boyle dit redelijk pompeuze volkslied liet uitvoeren door dove en slechthorende kinderen, tekent zijn gevoel voor relativering. Zoals dat ook bleek uit de acteerprestaties van het staatshoofd. "Good evening, Mr. Bond", was haar tekst. Een filmdebuut op 86-jarige leeftijd. Dat is nog wel het grootste mirakel van Danny Boyles 'The Isles of Wonder'.

Meest bekeken programma's zaterdag
bron: stichting kijkonderzoek

121.45Zwemmen OS vrije slag 4x 100m damesNed12.660.000

221.13Zwemmen OS wisselslag 400m damesNed11.988.000

321.01Zwemmen OS heren huldigingNed11.914.000

419.05Tennis OS herenNed11.593.000

520.16 London LiveNed11.483.000

617.33Turnen OS landenteams heren SVNed11.451.000

722.30Studio SportzomerNed11.418.000

813.15Zwemmen OS vrije slag 4x 100m vrij damesNed11.403.000

914.15Wielrennen OS afstand herenNed11.390.000

1019.29London TodayNed11.352.000

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden