Amsterdamse is kiene pr-pion

Regenwolken trekken samen boven het tropisache Hamilton Island als de Nederlandse Magali Heuberger (rennend) een proeve van bekwaamheid aflegt voor de Beste Baan van de Wereld. (Anya van Lit)

Op Hamilton Island wordt vandaag beslist wie de Beste Baan van de Wereld krijgt. De Nederlandse kandidaat denkt een goede kans te hebben.

Tropisch eiland? De regen klettert naar beneden, windvlagen rukken de paraplu’s bijna uit de handen. Dit lijkt meer op een Nederlandse herfst dan op een zonnig eiland in het Australische Great Barrier Reef. De zestien kandidaten van de Beste Baan van de Wereld lopen met hun blauwe T-shirts een beetje verzopen rond op het Daydream Island, een van de 74 eilanden hier.

De organisatie vloekt binnensmonds: tientallen journalisten uit heel de wereld zijn overgevlogen om deze race om The Best Job in The World te volgen. Satellietverbindingen staan klaar, foto- en videomateriaal is gratis beschikbaar en journalisten krijgen ’interessante ideeën’ aangereikt voor verhalen in de krant. En nu bederft het weer deze geoliede pr-machine. De kandidaten kunnen vandaag niet kanovaren, niet zeilen en geen zandkastelen bouwen. Gelukkig kan het vissen voeren wel doorgaan. Het zal straks een van de taken worden van de eilandbeheerder.

Deze campagne is het lumineuze idee van het toerismebureau in de deelstaat Queensland. De deelstaat wilde het eilandenrijk in de Great Barrier Reef aanprijzen als vakantiebestemming. In plaats van de geijkte reclamecampagne, plaatste Queensland afgelopen winter wereldwijd een personeelsadvertentie. Gezocht: een milieubewuste beheerder van de eilanden van het Great Barrier Reef. Beloning: een half jaar verblijf op een tropisch eiland en een salaris van 60.000 euro.

De reactie was overweldigend. 35.000 sollicitaties kwamen binnen. De kandidaten moesten in een filmpje van een minuut duidelijk maken waarom zij geschikt waren voor deze functie. Het publiek mocht de leukste en origineelste kandidaten kiezen. De race om de Beste Baan van de Wereld werd een mondiale hype. Kanten, tv-journaals, talkshows, iedereen had het over die fantastische droombaan in het zonnige Queensland.

„De timing van onze actie was erg goed”, zegt directeur Anthony Hayes van Tourism Queensland. „Een lezer in Europa voelde zich half januari, toen het buiten koud en miserabel was, erg aangesproken door een zonnig tropisch eiland. Het gaat om een echte baan met een salaris, maar het is overduidelijk een reclamestunt. Deze campagne kostte ons een miljoen euro. We hebben uitgerekend dat we voor 60 miljoen euro aan gratis publiciteit hebben gekregen. En dat bedrag zal deze week oplopen tot bijna 100 miljoen euro.”

De Nederlandse kandidate Magali Heuberger zit er niet mee dat zij een pion is in de uitgekiende campagne. „Ik vind het een fantastisch initiatief”, zegt ze. De 25-jarige Amsterdamse pakt de zaken even professioneel als gedreven aan. Ze liep in haar bikini door de Amsterdamse binnenstad om Queensland te promoten, ze dook in een aquarium op het Leidseplein en ze vormde met mensen op het strand van Zandvoort de woorden ’Great Barrier Reef’.

Ook op Hamilton Island is Heuberger een brok energie en vrolijkheid. Ze maakt indruk op de mensen van Tourism Queensland en op haar mede-kandidaten. „Ze is een intelligente, jonge vrouw. Ze is erg slim en ze heeft een warme persoonlijkheid. Ze beschikt over de eigenschap om mensen voor zich in te nemen”, reageert de Zuid-Koreaanse deelnemer Juweon Kim. En de Duitse Mirjam Novak voegt ze: „Ik mag haar graag. We zijn bevriend geraakt, we delen elkaars mascara.”

De Nederlandse weet dat ze tot de kanshebbers behoort. „Ik hoor en zie dingen waarvan ik verlegen word. Het is allemaal positief. Ik hoop dat ik een kans maak en als ik onbescheiden ben, zeg ik: ik heb een kans.”

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden