Amsterdamse bus gaat over op groene stroom in strijd tegen fijnstof

null Beeld anp
Beeld anp

Een primeurtje voor Nederland: in Amsterdam worden alle stadbussen vervangen door elektrische bussen. Over tien jaar moeten alle bussen ingeruild worden voor 'duurzame bussen', zodat het openbaar vervoer in Amsterdam 100 procent uitstootvrij is.

Net als de huidige metro's en trams gaan de nieuwe bussen op groene stroom rijden en later mogelijk op waterstof. De gemeente en het gemeentelijk vervoerbedrijf GVB onderzoeken hoe ook de veerponten in de stad zo schoon mogelijk kunnen varen.

Om de overstap van brandstof naar elektrisch te maken, gaat het GVB zelf elektriciteit opwekken met zonnepanelen op GVB-panden en metrostations. Ook zal stroom worden afgenomen bij een afvalenergiebedrijf, dat elektriciteit opwekt door afval te verbranden. De eerste veertig van de in totaal tweehonderd stadsbussen op diesel worden over twee jaar vervangen door elektrische.

Volledige uitrol
"Met dit plan nemen we afscheid van de kleinschalige projecten. We hebben besloten het gewoon te doen, dus niet eerst experimenteren met vijf bussen", zegt Abdeluheb Choho, wethouder voor duurzaamheid van Amsterdam.

Het belangrijkste doel is verbetering van de luchtkwaliteit, want die overschrijdt op diverse plekken in de stad nu nog de wettelijke norm voor fijnstof en stikstofoxiden. Hoeveel precies de stadsbussen aan dit probleem bijdragen, weet Choho niet. "Maar ik ga ervan uit dat alle knelpunten zijn opgelost als de bussen zijn vervangen, of misschien al eerder als andere maatregelen van kracht worden. Het uitstootvrij maken van tweehonderd bussen is geen symboolpolitiek."

Wat kost dat?
De plannen klinken erg mooi en rooskleurig; het is echter de vraag wat dat allemaal gaat kosten. Amsterdam trekt een miljoen euro ervoor uit, maar dat zal nooit genoeg zijn: een elektrische bus kost drie tot vier ton, een gemiddelde dieselbus rond de 225 duizend euro. Voordeel: de stroombussen besparen fors op diesel. Nadeel: ze hebben speciale laadpunten nodig op de kopstations van de buslijnen, ze hebben een beperkte actieradius (200 tot 250 kilometer) en opladen kost tijd. Hierdoor zijn er waarschijnlijk meer bussen nodig dan het huidige aantal.

De Gemeente en GVB rekenen erop dat het Rijk een fonds in het leven roept om de aanloopkosten te drukken, waarbij deels een beroep wordt gedaan op Europese subsidies. Een motie in de Tweede Kamer die daarvoor pleit, werd vorig jaar aangenomen met alleen de stemmen van VVD en PVV tegen.

Choho twijfelt er niet aan dat de kosten volledig gedekt zullen worden: "Als een meerderheid in de Tweede Kamer een motie aanneemt, dan zal het ook wel gebeuren." De duurzame bussen zullen dan door verschillende instanties gefinancierd worden: de gemeente, GVB en het Rijk. "Als andere steden in de toekomst ook overstappen op elektrisch, zal het waarschijnlijk goedkoper worden", aldus Choho.

Eerste volledig duurzaam
Amsterdam is niet de enige gemeente met ambities voor elektrisch busvervoer, maar wel de eerste die volledig wil overgaan op duurzaam openbaar vervoer. Het loopt hiermee voorop. Alle busmaatschappijen samen willen voor 2026 de complete vloot van vijfduizend Nederlandse bussen in het openbaar vervoer op 'nul emissie' krijgen.

Onder andere Utrecht, Maastricht en Arnhem maken al gebruik van duurzame bussen. Maar ook in het buitenland blijven ze niet achter: in diverse Duitse, Scandinavische en Britse steden rijden elektrische bussen rond.

null Beeld anp
Beeld anp
Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2021 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden