Amsterdamse apotheker krijgt rol in het opsporen van 'verwarde personen'

Beeld ANP

Als patiënten hun medicatie voor psychische klachten niet ophalen, trekken Amsterdamse apothekers aan de bel.

Amsterdamse apothekers krijgen een cruciale rol in het voortijdig opsporen van 'verwarde personen'. Als patiënten met psychische klachten hun medicijnen niet komen ophalen, geven de apothekers dit door aan de huisarts, die vervolgens weer de patiënt benadert.

Het niet innemen van medicijnen kan mensen met een psychische aandoening in een crisis brengen, wat weer kan leiden tot overlastgevend gedrag. Sommige patiënten stoppen omdat ze last hebben van bijwerkingen. Anderen vergeten de dagelijkse dosering of denken dat bijvoorbeeld antidepressiva niet langer nodig zijn. Voortijdig contact over het niet-innemen van de medicijnen kan een achteruitgang voorkomen. Het project in Amsterdam is ondergebracht bij de GGD en is geïnitieerd door de Amsterdamse politie, die de methode tegenkwam bij een werkbezoek in Groot-Brittannië.

Een 'sluitende aanpak'

Het Amsterdamse project was gisteren in Utrecht een van de geslaagde voorbeelden in de aanpak van verwarde personen. Onno Hoes die zich in opdracht van het kabinet met deze problematiek bezighoudt, presenteerde daar de eerste resultaten van zijn team dat gemeenten helpt vanaf volgend jaar een 'sluitende aanpak' te hebben voor deze gevarieerde groep: van psychiatrisch patiënten tot verslaafden of mensen die geen stoornis hebben maar toch (regelmatig) voor overlast zorgen. Ook mensen die na een crisis een enkele keer de aandacht van de politie trekken, vallen eronder.

Vorig jaar kreeg de politie zo'n 75.000 meldingen van mogelijk verward gedrag, een forse stijging ten opzichte van het jaar daarvoor. Binnen één jaar zijn er 83 projecten opgezet, die in totaal 8 miljoen euro kosten. Hoes is weliswaar enthousiast maar waarschuwde gisteren dat dit niet voldoende is. "We kijken nog te vaak weg, en verwijzen dan naar de regels, terwijl de mensen centraal moeten staan."

Als voorbeeld gaf hij dat een betalingsachterstand kan duiden op een psychisch probleem, terwijl er dan geen psychiater, maar een incassobureau op af wordt gestuurd. Veel lof had hij voor wijkgerichte GGD's met veel contacten in de buurt, die snel problemen kunnen signaleren. Hij pleitte ook voor 'niet voor de hand liggende samenwerkingen' zoals met huurdersverenigingen.

Hoes werkt aan een landelijk potje waaruit snelle interventies worden gefinancierd. "Uiteindelijk bespaart zo'n opname geld." Nu nog blijft tijdig ingrijpen uit omdat niet duidelijk is wie voor de kosten opdraait. Ook komt er een telefoonnummer dat 24 per dag bereikbaar is voor mensen die hulp willen inroepen voor een verward persoon.

Meer over

Wilt u iets delen met Trouw?

Tip hier onze journalisten

Op alle verhalen van Trouw rust uiteraard copyright. Linken kan altijd, eventueel met de intro van het stuk erboven.
Wil je tekst overnemen of een video(fragment), foto of illustratie gebruiken, mail dan naar copyright@trouw.nl.
© 2020 DPG Media B.V. - alle rechten voorbehouden